Informeel recruiten in een escape room

| Olaf de Kruijff

In de ambitieweken van de Bedrijvendagen recruiten bedrijven op informele wijze. Zo dook Ampelmann met negen studenten een escape room in van Lets’s Escape. ‘Het ijs was snel gebroken.’

Ampelmann Operations B.V. is een spin-offbedrijf van de TU Delft uit 2008 dat veilige, bewegingscompenserende loopbruggen maakt voor offshore-toegang vanaf de boot. Dat doen ze onder het motto: ‘Making offshore access as easy as crossing the street’.

Dianna Schaafsma, Campus Recruiter van Ampelmann, vertelde voorafgaand aan de activiteit waarom het bedrijf deze vorm van recruiten kiest. ‘In een escape room hangt een wat ongedwongener sfeer dan als je het formeel houdt. Het is wat directer en een stuk diepgaander, je leert de student op een originele manier kennen’, aldus Schaafsma.

‘Het is niet te stijf’, vervolgt ze, ‘maar ook niet te gewoontjes. Bovendien past deze vorm bij ons als bedrijf. Er werken veel jonge mensen bij Ampelmann, er hangt een informele sfeer.’

Ervaringen

De UT-studenten die met Ampelmann de escape room indoken, waren enthousiast over deze vorm van recruiten. Benno Lippok (25, TBK): ‘Ik vond het erg leuk in de escape room. Het is origineel en heel geschikt om te kijken hoe mensen zijn. Door de toegankelijkheid van de Ampelmanners ben ik daarnaast ook veel te weten gekomen over het bedrijf.’

Die mening onderschrijft Gerjanne Dekker (22, WB): ‘Het was zeker interessant. Het ijs was namelijk snel gebroken. Later bij het diner heb ik alle medewerkers kunnen spreken en naar mijn idee een goed beeld gekregen van Ampelmann. Het lijkt mij een erg leuk bedrijf, met veel leuke jonge mensen waar je veel verantwoordelijkheid krijgt.’

Ook IO-studente Rachelle van Liempt (23) is erg te spreken over de recruitmentactiviteit. ‘Door zo’n activiteit verval je niet in een awkward gesprek. Het is makkelijk om het bedrijf aan te spreken en je leert het snel kennen. Bovendien waren ze heel enthousiast, mede doordat het voor hen ook geen gebruikelijke werkdag is. Het was heel tof.’

Out of the box

‘We proberen regelmatig out of the box te denken’, vertelt Schaafsma. ‘Zo zijn we met ons L-Type-systeem op tour gegaan om onze technologie naar de studenten te brengen. Afgelopen maand zijn we naar het Boijmans museum geweest om studenten aan de hand van kunst Ampelmann en Ampelmanners te laten leren kennen. ‘

‘Een van onze mooiste acties was tijdens het lustrum van het Delftsch Studenten Corps, waarbij we een aantal studenten hebben gekaapt en ze de Ampelmann Experience hebben gegeven.’

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.