Studium Generale organiseerde de cursus. Te gast was Jan Salden, filmdocent op de Maastricht Academy for Media, Design and Technology, die het publiek meenam op een zoektocht naar de perfecte thriller.
Wat is een thriller?
Allereerst is het natuurlijk belangrijk om te definiëren wat een thriller precies is. Een lastige vraag op zich, want gangsterfilms, standaard detectives of glamour spyfilms vallen niet onder de categorie thriller. ‘Glamour spyfilms zijn dan wel de natte droom van elke man en ook spannend, maar ze zijn niet spannend genoeg om een thriller te zijn’, aldus Salden. De thriller heeft volgens hem een hele andere insteek. ‘Het doel van de thriller is namelijk om het publiek zo onveilig mogelijk te laten voelen. Het idee van veiligheid moet een illusie blijken. De wereld moet een enge en vooral onheilspellende plek worden.’
'Se7en, beste thriller ooit'
De film se7en (1995) is volgens Salden een van de beste thrillers ooit. ‘Het is een heel intrigerende film, die vooral draait om verschillen in filosofieën van de hoofdrolspelers, met op de achtergrond een serie gruwelijke moorden. Als je naar deze film gaat kom je met een blok op je schouders thuis en dat blok blijft er zitten. Dat is wat het zo goed maakt. Het laat een enorme indruk achter.’
‘Nooit vreemdgaan met psychopaat’
Naast een uiteenzetting van een goede thriller, gaf Jan Salden ook aan dat in thrillers echte levenslessen te vinden zijn. Zo kun je van de film Fatal Attraction (1987) leren, dat je nooit moet vreemdgaan met een psychopaat. Salden gaf helaas geen checklist hoe je een psychopaat herkent voordat je er het bed mee induikt. ‘ Thrillers die draaien om persoonlijke relaties, zijn het meest beangstigend. Het onheilspellende en onveilige gevoel komt dan opeens heel erg dichtbij.’
'We zijn gefascineerd door het kwaad'
De resterende vraag: waarom willen wij als publiek dit soort films zo graag zien? Volgens Salden zijn er twee redenen. ‘Allereerst zijn we allemaal stiekem gefascineerd door het kwaad. Daarnaast weten we diep vanbinnen, dat het dwaas is om te denken dat we volledige controle hebben over ons eigen leven. Met een thriller laten ze ons de kwade, enge wereld zien waarin we niet veilig zijn. Het is een confrontatie met de werkelijkheid, maar dan op een veilige afstand, en met een afstandsbediening om weg te zappen als het te eng wordt.’