De videovloer die in het DesignLab prijkt is 3 bij 3 meter, drukgevoelig en er zijn tot nu toe 4 spellen voor ontwikkeld, waarvan er op dit moment een te ‘spelen’ is: Crazy Object. Looprevalidatiepatiënten moeten over een vloer lopen waarop vierkantjes, driehoeken en rondjes geprojecteerd zijn, maar mogen maar slechts over een van die drie vormen lopen.
Motivatieboost
‘Vaak zie je in revalidatie dat patiënten het lopen zelf op een gegeven moment wel aankunnen, maar dat hun ontwikkeling op een gegeven moment stagneert’, zegt HMI-onderzoeker Dennis Reidsma. ‘Door bijvoorbeeld halverwege dit spel te veranderen van driehoek naar vierkant, doe je een beroep op hun cognitieve vermogen. Door die extra uitdaging kunnen patiënten progressie boeken.’
Volgens Reidsma zijn patiënten die de vloer al hebben gebruikt erg enthousiast. ‘Het is niet dat iemand het niet wil, maar zo’n vloer die van therapie een spel maakt, geeft hun motivatie een enorme boost. De therapie erachter blijft praktisch hetzelfde.’
Zelf borduren hij en andere HMI-onderzoekers met dit project voort op het ‘tikkertje 2.0’-project, gefinancierd uit het nationale COMMIT/-programma, waarin de onderzoekers fysiek en sociaal gedrag monitoren en sturen.
Boodschappen doen
De vloer is voor onbepaalde tijd beschikbaar gesteld door het bedrijf LedGo, dat normaliter opereert in de entertainmentindustrie. Hun videovloeren worden onder andere gebruikt in talentenjacht The Voice.
Het fundament voor therapiegames op de videovloer is onder andere gelegd door CreaTe-studenten Wouter Deenik en Silke ter Stal. Deernik richtte zich vooral op lopen in een rechte lijn, bijvoorbeeld het stappen op lelies om veilig over water heen te komen.
Ter Stal borduurde daarop voort en bedacht spellen die nog meer gericht waren op wat een therapeut nog meer van een patiënt wil, zoals starten, abrupt stoppen en omdraaien. ‘Het gaat er uiteindelijk om dat iemand gewoon weer boodschappen kan doen’, aldus Reidsma.
Spelconcepten ontwikkelen
Nu de vloer in het DesignLab staat, ziet Reidsma de kans schoon om ‘heel veel spelconcepten te ontwikkelen en uit te proberen’. Tegelijkertijd wil hij ervoor waken dat de middelen het doel overstijgen. ‘Waar het om moet blijven draaien is dat fysiotherapeuten en patiënten het als een verbetering op reguliere looptherapie zien.’
Reidsma besluit: ‘We hebben een verzameling games nodig die passen bij alle therapieën die therapeuten al toepassen in de praktijk. Het zou fantastisch zijn als een therapeut in de kliniek een patiënt gewoon kan meenemen naar zo’n vloer om een game te gaan doen.’ Maar, benadrukt Reidsma, daarvoor zullen wel investeerders nodig zijn. ‘Het DesignLab is de uitgelezen plek om mensen te overtuigen van de impact van dit project.’