‘Eigenlijk is het terechtkomen op de eerste pagina van Google een educated guess’, zegt Maarten Jurjens, CEO van KeywordMate. ‘Je zoekt naar relevante trefwoorden en verwerkt die zowel in de tekst als “aan de achterkant” van je website, maar niet met elk trefwoord kom je in de top 10 van Google te staan.’
En die eerste pagina van Google is cruciaal voor bedrijven en webwinkels om gevonden te worden, stelt Jurjens. ‘Zo’n 88 procent van de mensen kijkt niet verder dan de eerste zoekresultatenpagina.’
Algoritme
Daarom ontwikkelde Jurjens’ bedrijf gedurende tweeëneenhalf jaar – in samenwerking met de UT – software, gebaseerd op een zelflerend algoritme. Hierdoor moet deze software het zoekalgoritme niet alleen nabootsen, maar ook bijbenen op het moment dat Google dit algoritme aanpast.
‘De software kijkt naar de top 100 zoekresultaten bij ieder trefwoord en analyseert waarom websites wel of niet in de top 10 staan’, legt Jurjens uit. ‘De software vergelijkt deze analyse met je eigen website en geeft vervolgens aan of een top 10-positie mogelijk is op een bepaald trefwoord.’
Scoren
Er zijn immers producten of diensten waar wel vijfhonderd relevante zoektermen voor bestaan, vertelt Jurjens. ‘Om dan te bepalen welke termen wel goed scoren, is met andere tools vaak een gok en een erg arbeidsintensief proces. Met deze software heb je veel meer zekerheid en je bent in principe in 5 minuten klaar.’
Of dit het ei van Columbus is? ‘Dat hopen we’, zegt Jurjens. ‘Van klanten hebben we tot nu toe positieve reacties ontvangen. En als je kijkt naar de doelgroep – business to business – dan zien we veel mogelijkheden: niet alleen marketingbureaus en webdesigners, maar ook gewoon de bakker op de hoek, die van deze software gebruik moet kunnen maken.’