Studenten overrompeld door invoering nieuw mailsysteem

| Jelle Posthuma

De UT is begin februari overgestapt van de maildiensten van Google naar Microsoft, maar studenten zijn hierover onvoldoende geïnformeerd. Dat zei Bram van Uden (DAS) tijdens de universiteitsraad van woensdagmorgen. Het CvB erkende de gebrekkige communicatie en beloofde beterschap.

Vanwege privacyredenen is de UT begin februari overgestapt van Google naar Microsoft als maildienst voor studenten. ‘Dat is een positieve ontwikkeling’, begon Uraadslid Bram van Uden zijn betoog. ‘Maar studenten kregen hierover slechts twee mailtjes. Op 7 februari stopten de diensten van Google opeens. Daar zijn studenten, en sommige medewerkers, door overvallen en onvoldoende over geïnformeerd.’

Volgens Van Uden zijn er zorgen over het verlies van data door de overstap. Hij adviseerde het college studenten en medewerkers in de toekomst beter te informeren. ‘Verstuur meer mails en maak bijvoorbeeld gebruik van Canvas, waar studenten vaker op kijken.’ Ook zou een overstap gecommuniceerd kunnen worden via de WhatsApp-kanalen van studentenverenigingen, voegde Jaime de Bruin (Ureka) daaraan toe. 

Machteld Roos, vicevoorzitter van het CvB, bood excuses aan namens de verantwoordelijke afdeling. ‘Twee mailtjes hierover, dat is niet genoeg. Daar trekken we lessen uit. Inmiddels is er een mail naar het privé-mailadres van de studenten gestuurd.’ Over de data sprak Roos geruststellende woorden. ‘Er gaan geen data verloren. De Google-accounts blijven toegankelijk tot het einde van iemands studietijd.’

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.