In een hoek staan kartonnen prototypes van speciale tekentafels. Er is lego en kinetisch zand waarmee studenten ontwerpen maken. Daarnaast is er een hoek met benodigdheden voor virtual reality. Er is zelfs een chillhoek met banken, luie stoelen en schommels waar studenten gebruik van maken in de pauzes.
Het opvallendste object is een grote kartonnen dome waar studenten in kunnen zitten. Lampen die van kleur veranderen verlichten de dome. En er is een geluidsinstallatie waarop studenten hun eigen muziek afspelen. In de dome relaxen studenten tijdens de pauze, maar ze brainstormen er ook over hun project.
Kartonnen meubels
Elisabeth de Vijlder, voorzitter studievereniging Daedalus, zette het design omgevingsproject op samen met vijftien medestudenten. Ze noemen zich de industrial design crew, ID Crew. ‘We dachten na over hoe een goede design ruimte er uit zou moeten zien. Studenten maakten vervolgens prototypes met speciale meubels die daarvoor nodig zijn. Ze werkten er in hun vrije tijd iets meer dan een maand aan en richtten afgelopen weekend de collegezaal in.’
Interactieve colleges
Eerstejaarsstudenten industrieel ontwerpen volgen deze week bijna alle colleges in Oosthorst 211 om te testen wat voor een effect de bijzondere inrichting heeft. De docenten bedachten van te voren hoe zij de ruimte gaan gebruiken tijdens colleges en deden dat samen met Charlotte Oude Alink van het Centre of Expertise in Learning and Teaching (CELT). Student Rianne Hagen van de ID Crew: ‘Wij monitoren hoe alles verloopt en wat de studenten en docenten vinden van de zaal. We krijgen veel positieve reacties. Docenten zijn enthousiast over de verbeterde interactie tijdens de colleges en geven achteraf nieuwe suggesties ter verbetering.’
Meer betrokkenheid bij colleges
Lucas Pronk, die voor dit project een tafel met ronddraaiende whiteboards ontwierp, merkt dat de studenten het fijn vinden dat alles wat zij nodig hebben, beschikbaar is in de zaal. ‘Het valt op dat studenten tijdens de pauzes gebruik maken van de chillhoek, maar tijdens de colleges er niet door afgeleid worden. Studenten zijn erg betrokken doordat de tafels in een andere opstelling staan, ze kunnen niet achteraan zitten. Ik zie bijvoorbeeld ook dat er minder laptops op tafel staan.’