Het idee achter de projecten is om Europese jongeren enthousiast te maken voor wetenschap en techniek en ze tegelijkertijd onderzoeksvaardigheden bij te brengen. Dat gebeurt via een online platform.
‘Passend vervolg’
UT-hoogleraar instructietechnologie Ton de Jong leidt het project. Hij noemt Next-Lab een mogelijkheid om het platform uit te breiden en optimaliseren. ‘Vaak zie je in Europese onderzoeksprojecten dat er aan nieuwe, innovatieve ideeën gewerkt worden, maar dat die niet vaak een passend vervolg krijgen. Ik ben blij dat dat hier wel het geval is, met een platform dat al een behoorlijk bereik heeft.’
Switch in onderwijs
De Jong ziet het als een mogelijkheid om het platform nog stabieler neer te zetten en om meer samenwerking te zoeken. Onder andere met UT-lerarenopleiding ELAN. De Jong: ‘Onderzoekend leren vereist een switch in het onderwijs. Een ander facet is het leren te gebruiken van technologie. We willen samen met ELAN en andere lerarenopleidingen een template proberen te ontwikkelen, om daarmee cursussen aan te bieden aan toekomstige docenten.’
Het Next-Lab-project zal volgens De Jong daarnaast meer gericht zijn op primair onderwijs, zodat ook basisschoolleerlingen allerlei experimenten kunnen uitvoeren in virtuele laboratoria. Next-Lab start per 1 januari 2017 en duurt drie jaar.