Beide onderzoekers zijn hoofdaanvragers van projecten die zich volgens de stichting onder meer richten op ‘het realiseren van ongekend slimme industriële processen’. Tinga krijgt van de technologiestichting 510 duizend euro subsidie, Stoelinga 448 duizend euro.
Faaloorzaken op het spoor
Stoelinga, onderzoeker bij de vakgroep Formal Methods and Tools, gaat in het project Sequoia met behulp van big data proberen het onderhoud van spoorwegen te optimaliseren – en daarmee vertragingen te verminderen.
Ze legt uit: ‘We willen meer grip krijgen op zogeheten faaloorzaken van spoorelementen. Kan het bijvoorbeeld komen door zware vrachttreinen, extra belasting doordat treinen versnellen en afremmen of temperatuurverschillen?’
Stoelinga vervolgt: ‘ProRail heeft hier natuurlijk al veel onderzoek naar gedaan en verzamelt veel data. We leven nu in het tijdperk van big data en willen dit inzetten om te kijken waar we de ervaring op het spoor kunnen verbeteren.’
Voorspellend onderhoud
Tinga, leerstoelhouder Dynamics Based Maintenance, richt zich met zijn onderzoeksproject SUPREME ook op onderhoud. In zijn geval slimme sensoren en voorspellend onderhoud op het gebied van staalproductie.