U-Today dekt volgens de redactie – die de naam zelf bedacht - uitstekend waar ze voor staat. Hoofdredacteur Maaike Platvoet: ‘Een frisse, vlotte naam. Today staat voor de actualiteit. Het is onze taak om dagelijks het nieuws van de dag te brengen. De U verwijst naar jou. Onze berichtgeving is er voor jou als student en medewerker en gaat ook over jou. Wij verslaan alles wat er op en rondom de campus gebeurt en volgen de ontwikkelingen op het gebied van onderwijs, onderzoek, wetenschap en natuurlijk het studentenleven op de voet. De naam is daarmee lading dekkend.’
Aantrekkelijk zijn
Met de naamsverandering wil de redactie het internationale lezerspubliek beter bedienen. ‘Het aantal buitenlandse studenten en medewerkers neemt de komende jaren alleen maar toe’, zegt Platvoet. ‘Daar moeten we als nieuwsplatform op inspelen. Met deze naam willen we aantrekkelijk zijn voor deze groeiende groep lezers.’
En dat blijft niet alleen bij een Engelstalige naam, laat Platvoet weten. ‘We gaan meer berichten in het Engels publiceren.’ Dat gebeurt op een nieuwe website die rond maart de lucht in gaat. ‘Daar zal de Engelse en Nederlandse berichtgeving op één homepage te vinden zijn.’
Onafhankelijke positie
De redactie wil hiermee een signaal afgeven. ‘We zijn weliswaar een Nederlandse universiteit, maar we omarmen het internationale karakter. Op deze manier denken wij beide lezersgroepen goed te bedienen.’
Verder schept de nieuwe naam U-Today meer afstand ten opzichte van de naam van de UT. ‘Vooral voor mensen van buiten de UT – die ons dankzij social media steeds beter weten te vinden – is er wel eens onduidelijkheid over de onafhankelijke positie van UT Nieuws en haar rol als universitaire pers. Niet iedereen begrijpt dat. Door te veranderen in U-Today hopen wij duidelijker neer te zetten dat wij een onafhankelijke nieuwsorganisatie zijn, die haar eigen kritische keuzes maakt’, legt de hoofdredacteur uit.
Winnend logo
De komende drie maanden zal voor de redactie een overgangsperiode zijn. Softwarebureau WAME, van UT-alumni Menno van der Werff en Koos Mavrakis, bouwt een nieuwe website. Designbureau Vanille ontwerpt een nieuwe huisstijl. Verder heeft een aantal studenten industrieel ontwerpen zich vlak voor de kerstvakantie gebogen over een nieuw logo. 'Eén ontwerp past precies bij de ambities van U-Today. Dat winnende logo maken wij samen met de nieuwe huisstijl en het lanceren van de website begin maart bekend.'