De helft van de (oud)-studenten met een betalingsachterstand komt volgens een vandaag verschenen rapport in aanraking met een deurwaarder. Ze weten niet dat er een probleem is met de aflossing van hun studielening of hebben hun ov-kaart niet op tijd stopgezet.
Dat stopzetten moeten studenten zelf regelen. Zestigduizend van hen doen dat jaarlijks te laat, wat een boete oplevert van 150 euro per maand. Doe nou eens iets aan de communicatie, zei de Tweede Kamer afgelopen december nog.
'Onlogisch'
De Nationale ombudsman noemt het huidige systeem van DUO ‘onlogisch’ en ‘op zich al een bron van schulden’. De organisatie en de studenten begrijpen elkaar niet, stelt hij: het taalgebruik is te ambtelijk en de mails verdwijnen in de vergetelheid.
Het is niet de eerste keer dat de ombudsman DUO op de vingers tikt. In 2012 moest DUO al ‘betere brieven’ leren schrijven: de toonzetting was toen ook al te formeel en de berichten waren niet overzichtelijk genoeg.
Persoonlijk contact
Maar er lijkt dus weinig verbeterd. De ombudsman pleit er daarom voor dat DUO vaker persoonlijk contact zou moeten opnemen met de studenten. Zo wordt sneller duidelijk of de aanmaningen de studenten hebben bereikt en kan hun meteen worden verteld wat de consequenties zijn van hun betalingsachterstand.
In het rapport ‘Een gewaarschuwd mens telt voor twee’ geeft hij ook de studenten tips mee. Zorg dat DUO je telefoonnummer heeft en hou je e-mailadres actueel. En bovenal: stop je ov-kaart direct bij afstuderen of beëindigen van de studie.
Automatisch stopzetten
Jeroen Wienen van het Interstedelijk Studenten Overleg noemt het ‘onbegrijpelijk’ dat de kaart nog niet automatisch kan worden stopgezet. In eerdere berichtgeving zei een woordvoerder van DUO dat dat zo simpel nog niet is: door de privacywetgeving is het lastig om een andere procedure te verzinnen.
Maar experts spraken dat tegen. Zet vergeetachtige studenten op een zwarte lijst, adviseerden zij, zodat de poortjes niet opengaan als ze proberen in te checken.