Met studenten van de UT en studenten van de ROC-opleiding sport & bewegen als belangrijkste klant, onderscheidt de COOP zich van andere supermarkten. Producten als fietsonderdelen en schoolartikelen worden goed verkocht, weet Ensink. ‘Studenten die een tentamen maken in het nabijgelegen sportcentrum komen vaak nog snel even een geodriehoek of een pen kopen’.
Frikandelbroodjes
De broodafdeling, die een topomzet maakt, heeft een groot aanbod en wordt veelvuldig bezocht, zegt de bedrijfsleider. 'Frikandelbroodjes en pizza’s zijn populair. De salami en tonijn pizza’s verkopen we het meest’.
De wensen van de klanten worden nauwlettend in de gaten gehouden. Onlangs zijn Turkse en Duitse broden toegevoegd. Ook glutenvrij en vegetarisch eten is erg gewild. Dit geldt hetzelfde voor de groente- en fruitafdeling. Volledig veganistisch eten biedt de supermarkt eveneens aan. ‘Klanten kijken vaak goed naar de etiketten om te zien of er dierlijke producten inzitten.’ Verder gaan er veel blikjes drinken en bier langs de kassa.
'Bata kent topdrukte'
‘Tijdens de Kick-In en in de tentamenperiodes is het extra druk’, zegt Ensink. De Batavierenrace kent een topdrukte. ‘De Bata is de mooiste tijd om te werken’. Ook op de eerste college dag na de zomervakantie staan volgens de bedrijfsleider de rijen tot aan het magazijn. ‘De studenten letten goed op acties. Wanneer het mooi weer is, zijn de aanbiedingen voor bier aantrekkelijk. En de sinds kort verkrijgbare belegde broodjes, zijn op dit moment in trek.’
Pakketten voor uitwisselingsstudenten
Vanwege het grote aantal internationale studenten is er veel diversiteit in de voorraad. Ensink werkt al dertig jaar bij de COOP en heeft het assortiment zien groeien en veranderen. ‘De broodafdeling is anderhalf jaar geleden voorzien van een nieuwe oven. We bieden nu ook broden aan die van een Duitse bakker komen.’ Internationale studenten die nieuw zijn op de campus worden goed ontvangen. Uitwisselingsstudenten van AIESEC krijgen van COOP een pakket met typisch Hollandse producten.