Onder begeleiding van epische muziek werd het event geopend. Een iglo ging met een kettingzaag in stukken. Uit het ijs kwam het logo van Create Tomorrow tevoorschijn. Daarna betrad Rik van de Westelaken het podium. Hij deed een aantal anekdotes over zijn eigen studententijd uit de doeken.
Tip
Zijn ervaringen bij het nieuws kwamen ook aan bod. Zo vertelde hij dat hij als vers bloed bij de NOS binnenkwam en daar met zijn jongere collega’s in eerste instantie niet serieus werd genomen. ‘De ervaren mensen bij het Journaal waren minder flexibel in hun denkwijze’, verklaart hij. Hij leerde er veel van en tipte de teams van vandaag om ‘vooral dicht bij zichzelf te blijven’. ‘Laat je niet leiden door bestaande ideeën van opdrachtgevers en consultants. Dat hindert het creatieve proces. De deelnemend bedrijven zijn juist naar jullie toegekomen voor innovatieve ideeën.’
Opdrachten
Na het openingswoord presenteerden de bedrijven hun opdrachten. Thales, gespecialiseerd in veiligheid en beveiliging, vroeg de deelnemers na te denken over het probleem van mensen langs het spoor. Met name op plekken waar niemand zou moeten lopen. ‘Hoe kunnen we die mensen traceren om zodoende mogelijke zelfmoorden, verwondingen en vandalisme tegen te gaan?’
Marketing
Iemand.nl, een nieuwe start-up gevestigd in Amsterdam, verzorgt een online platform waar particuliere klanten een schoonmaakhulp kunnen boeken. Hun case was gericht op het marketingproces: hoe kan de landelijke marketing beter? Aviko, de op drie na grootste producent van aardappelproducten ter wereld, heeft problemen met een onderdeel van hun productieproces en daagde de studenten uit daar een oplossing voor te bedenken. Verder waren er opdrachten van Antea Group, de gemeente Enschede, De UT, Vialis, KWF Kankerbestrijding, Rijkswaterstaat en Izit.
Oplossingen
Na nog enkele huishoudelijke mededelingen, waren de studenten aan zet met het bedenken van oplossingen. De winnaars worden om 19.30 uur bekend gemaakt.