Ondernemer Dorothée Lorbach leidde het gesprek. Er was veel ruimte voor het publiek om vragen te stellen. Schimmelpenninck groeide op in het Twentse Diepenheim in het kasteel van zijn ouders. Hij vond het leuk om weer een keertje terug te zijn. ‘Ik houd heel erg van deze regio, van de mensen, de mentaliteit en de rust. Ik denk dat ik hier uiteindelijk wel weer terugkom, maar voorlopig nog even niet.’
De hoofdredacteur studeerde rechten in Rotterdam en werkte daarna als advocaat op de Zuidas, het zakendistrict in Amsterdam. Hij ontdekte al gauw dat dit niet de juiste baan voor hem was. ‘Ik wilde ondernemen en begon een pizzatent met een van mijn maten. Ik leerde wat verantwoordelijkheid is en hoeveel pijn en moeite hierbij komt kijken. Na een paar jaar was het nieuwe eraf en verveelde ik me. Ik wilde graag de journalistiek in en kwam zo terecht bij Quote. Hoewel ik in loondienst ben, ben ik ondernemender dan ooit. Dat moet tegenwoordig ook: je moet constant veranderen en ondernemen’.
'Ik wilde hoofredacteur worden'
‘Quote paste perfect bij mij. Als redacteur krijg je veel ruimte om je eigen verhalen te vertellen. Ik liet vrij snel weten dat ik hoofdredacteur wilde worden. Ik merkte dat er vernieuwing nodig was en dat leek me een mooie uitdaging.’ Vervolgt: ‘Er is veel veranderd sinds de tijd dat Jort Kelder hoofdredacteur was. De huidige generatie denkt heel anders over geld en is veel meer geïnteresseerd in ervaringen dan in bezit.’
Ook de consument is veranderd, vertelt Schimmelpenninck. ‘Weinig mensen kopen nog een los tijdschrift in de supermarkt. Ik kan me best voorstellen dat die snel een keer verdwijnen. Wij richten ons daarom op onze website. Het online bereik is de afgelopen jaren gegroeid, maar dat is niet genoeg. Tegenwoordig moet je inkomen halen uit evenementen, verkoop van data en masterclasses. Daarom gaat Quote werk maken van het in contact brengen van de mensen in onze lijsten en onze lezers.’
'Niet al te aardig zijn'
Op de vraag wat de belangrijkste factoren zijn om rijk en succesvol te worden, heeft de spreker een duidelijk antwoord: ‘Weinig slaap, hard werken en niet al te aardig zijn. Je moet een klootzak kunnen zijn als het moet. Het is belangrijk om eigenwijs te zijn. Het gevaar is dan wel weer dat ondernemers vaak gaan geloven in hun eigen godheid.’
Hij raad Twentse ondernemers vooral aan om met hun start-up gewoon in de regio te blijven. ‘Je krijgt hier veel meer aandacht. Je bent in Twente veel bijzonderder dan in Amsterdam waar iedereen een start-up heeft.’