Benefitproject met een UT-signatuur

| Ditta op den Dries

Het Center for eHealth & Wellbeing research van de UT is een belangrijke schakel in het grootschalige Benefitproject, dat onlangs de kick-off beleefde. Doel van het project: Nederland gezonder maken, zónder daarvoor het opgestoken vingertje te gebruiken.

Het draait in het Benefitproject allemaal om het belonen van gezond gedrag. In eerste instantie richt het nieuwe gezondheidsprogramma zich op mensen met (aanleg voor) hart- en vaatziekten. Zij kunnen Benefitpunten sparen door online leefstijlcursussen te volgen of mee te doen aan challenges, zoals lessen volgen bij de sportschool of deelnemen aan de avondvierdaagse. De opgespaarde punten zijn in te wisselen voor leuke uitstapjes of voor producten bij grote winkelketens. Het is de bedoeling dat het project later ook wordt uitgerold voor andere doelgroepen, zoals mensen met een depressie of nierziekten.

Engineering health

Als hoofdaannemer van het Benefitproject kreeg de Universiteit Leiden recent 2,5 miljoen euro subsidie van ZonMw en de Hartstichting. Dat geld wordt verdeeld onder de partners. De UT heeft met behulp van de zogenoemde CeHRes roadmap het ontwerp gemaakt voor het Benefitproject, in samenspraak met de doelgroep en met stakeholders. Lisette Van Gemert, hoogleraar Persuasive Health Technology, noemt de ‘engineering health aanpak’ kenmerkend voor de UT. ‘Technologische innovaties met een businessmodel dat gedragsveranderingen bevordert, UT-studenten krijgen dat in onderwijs en onderzoek ingebed. Wij hebben al meerdere Persuasive technologieprojecten afgerond en zijn de enige universiteit met een leerstoel Persuasive Health Technology. Dat geeft het Benefitproject een echt UT-geurtje.’

Gezondheidsportaal

De UT richt zich voor het Benefitproject verder op de monitoring van een nieuw gezondheidsportaal, waarop de persoonlijke data van deelnemers wordt bijgehouden. Het portaal toont gegevens over hun activiteitenmeter, bloeddrukmeter, weegschaal en apps op de mobile telefoon. De UT analyseert het gebruik. ‘Maar dat niet alleen’, zegt Van Gemert, ‘we volgen het programma op de voet. We verzamelen logdata, vragen gebruikers naar hun bevindingen, houden bij wat, wanneer en hoe vaak ze iets aanklikken en analyseren de geschiedenis van hun gebruik. Dit project is een blauwdruk voor de toekomst. Partners als zorgprofessionals, kennisinstellingen en CEO’s van bedrijven die producten of diensten leveren kunnen en moéten elkaar weten te vinden. Als het Benefitproject slaagt, dan is dat dus een heel mooie stap.’
De kick-off voor het Benefitproject is geweest. In september wordt het project verder uitgerold.

 

 

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.