Even terugspoelen, waarom deze nieuwe dienst?
Bult: ‘We constateerden dat de campus een van de belangrijkste krachten is van de UT. Het is een onderscheidend iets, waarvoor de waardering van zowel studenten als medewerkers en externen groot is. Als je de campus optimaal wil gebruiken, moet er echter meer samenhang zijn. Want er was wel veel aandacht voor beheer, maar niet veel voor ad hoc benutting voor onderwijs- en onderzoeksprojecten en andere activiteiten. Deze nieuwe dienst moet die gemiste potentie benutten.’
Hoe komt de organisatie eruit te zien?
‘We voegen het Facilitair Bedrijf, de Eenheid Campus (waar Sport, Culture & Events, het Reserveringsbureau en Campus Company onder vallen, red.) en de HR-afdeling Milieu samen. Zo willen we een integrale kijk op alle activiteiten omtrent de campus en huisvesting creëren, met een sterkere en klantgerichtere dienstverlening. Er moet zo min mogelijk sprake zijn van grenzen en eilandjes. Daarom willen we deze nu nog verspreide diensten – waar mogelijk – ook fysiek dichter bij elkaar te brengen.’
Hoe zit het met de rechtspositie van medewerkers? Daar heerst onrust over.
‘Er zijn geen gedwongen ontslagen. De onrust is denk ik te verklaren omdat de vorming van deze dienst nog niet klaar is. We starten na instemming van de universiteitsraad met de implementatie. De hoofdzaak is het verder inrichten van de keten en de werkprocessen gericht op klantvragen. Dat kan gevolgen hebben voor de werkzaamheden van medewerkers, maar ook dan zijn er geen rechtspositionele gevolgen voorzien. Dat stippen we morgen ook aan in de universiteitsraadsvergadering. We zijn immers nog niet klaar met verbeteren.’
De universiteitsraad wil begin 2019 een evaluatie over de meerwaarde en kwaliteit van deze nieuwe dienst. Wat vindt u daarvan?
‘In principe ben ik voorstander van een evaluatie van veranderingen. Het gaat hier namelijk om een wijziging met impact op UT-breed niveau. Maar we moeten wel eerst zorgen dat deze organisatieverandering kan landen. Dat betekent dat we goed moeten kijken wanneer we dit evalueren.’
Hoe zit het met de invulling van leidinggevenden?
‘Er komt een aantal nieuwe functies, onder meer de rol van directeur van deze nieuwe dienst. Daarvoor starten we binnenkort met een interne wervingsprocedure. Ook bij andere functies kijken we goed wie die plekken kunnen invullen. Deze nieuwe organisatie moet toegevoegde waarde hebben, dus we kijken hoe zich dat verhoudt tot de huidige invulling van functies.’
Tot slot, wat hoopt u dat deze dienst oplevert?
‘Ik zou graag een dienst zien waaraan je kunt merken dat deze de campus integraal als gebied behandelt. Een zelfstandige dienst met een groot probleemoplossend vermogen. En een dienst die het bruisende gebruik van de campus meer laat zien. Ik heb er alle vertrouwen in dat dat gaat lukken.’