‘We hebben heel wat studenten uitgenodigd’, zegt Peter Timmerman, hoofd Studium Generale. Gelach in de zaal. ‘Blijkbaar zien ze het niet als een probleem.’ De studenten in de zaal zijn op één hand te tellen, of sterker: op één vinger van die hand. ‘We hebben de Student Union nog gevraagd of ze mee wilden doen aan IkPas. Het leek de campusbestuurders héél leuk, maar ze hadden net hun constitutieborrel in de 30-dagen die de campagne duurt. En een CoBo zonder alcohol, dat kan natuurlijk niet.’
Zoepen, brekken en angoan
Misschien is het niet zo gek dat er nauwelijks studenten in de zaal zitten. Uit de verhalen van de sprekers blijkt dat deze groep er niet in spuugt. Dat geldt ook voor de regio Twente. UT-onderzoeker Joris van Hoof promoveerde op alcoholgebruik onder adolescenten. Hij modereert de avond en begint met een constatering. Toen hij vanuit Brabant naar Twente verhuisde, viel hem de grote hoeveelheid Twentse woorden voor drankgebruik op. ‘Wel eens van zoepen, brekken en angoan gehoord?’, vraagt Van Hoof aan de zaal.
Volgens Simone Boerema, epidemioloog bij de GGD, staat Twente bekend als een gebied waar serieus wordt gedronken. ‘Dat ga ik deels ontkrachten. Landelijk gezien is Twente niet de ergste regio. Wel is er een probleem met zware drinkers in de jonge leeftijdsgroep van 19 tot 35 jaar. Wat dat betreft is het tekenend dat er vanavond zo weinig studenten zijn.’
Marketingmachine
Rob Bovens, van het wetenschappelijk instituut Tranzo, herkent het probleem van de jonge drinkers. ‘Kinderen zijn net mensen’, zegt hij. ‘Ze zien de drank overal in hun omgeving. Ouders willen hun kinderen zelfs ‘’leren’’ drinken.’ Daar speelt de marketingmachine handig op in. ‘Brouwers proberen met zoete drankjes vrouwen en jonge kinderen aan het drinken te krijgen. Of denk aan het biertje bij een voetbalwedstrijd. Bier en voetbal horen bij elkaar. Ik kwam met de trein naar Enschede en stapte uit bij het stadion van Twente: de Grolsch Veste.’
‘In 1960 dronken we gemiddeld een half glas alcohol per dag. Nu drinkt een doorsnee Nederlander tweeënhalf glas.’ Tel daarbij op de ‘verbraderisering’ van Nederland, ‘geen vertier zonder alcohol’, en het nut van IkPas tekent zich af. De campagne moet voor bewustwording zorgen. ‘IkPas is een sleutel om gewoontes te doorbreken. Mensen die meedoen, blijken naderhand significant minder alcohol te nuttigen.’
De UT kent met de Vestingbar, verschillende borrelkelders en de Pakkerij op de Oude Markt ook een ‘gezonde’ drankcultuur. ‘Wat kunnen we uit dit verhaal destilleren’, vraagt Timmerman zich aan het einde van de avond af. ‘Misschien moeten we het CvB vragen om, in samenwerking met Grolsch, een alcoholvrij biertje op de campus te introduceren. Eens kijken hoe dat in de smaak valt.’