Van der Nat zit wat onrustig achter zijn laptop. De masterstudent Business Administration heeft naar eigen zeggen een ‘bizarre’ week achter de rug. ‘Woensdag belde Editie NL. Ze wilden een exclusief interview. En morgen staan we waarschijnlijk op pagina twee van dagblad Trouw.’
Hoe komt dat zo?
‘Maandag rolde ik mijn bed uit en zag ik de actie van Lubach (om Facebook op te zeggen, red.). Daar gaf ik mijn mening over op Twitter, en toen is het balletje gaan rollen. De actie van Lubach is natuurlijk fantastisch, maar het had veel eerder gemoeten. Ik ben al vanaf 2015 bezig met een alternatief sociaal netwerk.’
Waarom dit initiatief?
‘De maatschappij gaat achteruit. Steeds meer mensen zijn eenzaam en lijden aan depressies. Dat valt voor een groot deel te wijten aan Facebook. Het bedrijf wil jou zolang mogelijk op hun platform houden. Dat is hun enige doel. Helaas is er nog geen goed alternatief voor Facebook. Daarom blijven mensen actief op het netwerk: ze willen niets missen. Wij hebben een non-profitorganisatie opgericht, zonder winstoogmerk en met respect voor de privacy van de gebruikers. Ons doel is een écht sociaal-sociaal netwerk, onder de naam Hyves 2.0.’
Waarom Hyves?
‘Hyves had veel sociale elementen. Het leuk hebben met elkaar, dat stond centraal. Denk aan de dansende banaan en de krabbel. Facebook zegt: deel zoveel mogelijk. Waarom? Zodat zij informatie krijgen over jou. Ons platform wil op een neutrale manier mensen bij elkaar brengen. Daar ben ik al vanaf 2015 mee bezig. Tijdens mijn vorige studie aan Windesheim, ontmoette ik Joas Hoogendijk. Hij neemt het technische deel van ons platform voor zijn rekening.’
Wat opvalt: zelf heb je nog een Facebook-profiel…
‘Ja, maar die gebruik ik al jaren niet meer. Een beetje ironisch is het wel. Daarom heb ik mijn account gisteravond direct verwijderd.’
Je studeert Business Administration aan de UT. Is daar veel aandacht voor ethiek?
‘We hebben wel een vak gehad over ethisch ondernemen. Dat vond ik eigenlijk nog te mager, want ethiek is ontzettend belangrijk. Bedrijven zouden altijd aan de maatschappij moeten denken.’
De naam ‘Hyves’ is eigendom van Telegraaf Media Groep…
‘Wij hebben natuurlijk geen rechten, maar we hopen op een samenwerking. Wat de richting wordt, weten we nog niet. De naam ‘Hyves’ is vooral een statement naar Facebook. Jullie hebben het kapot gemaakt, maar hier zijn we weer. Als we de naam niet krijgen, moeten we op zoek naar een alternatief.’
Wat zijn de plannen?
‘We hebben al een iOS (Apple)-versie gemaakt. Het volgende doel is een Android en webversie. Om dat te realiseren, hebben we 70.000 euro nodig. Dit bedrag willen we met een crowdfundingsactie binnenhalen.’
Is het realistisch om het op te nemen tegen een bedrijf als Facebook?
‘Dat is moeilijk te zeggen. We willen ons eerst op Nederland focussen. Ons doel is een goed sociaal netwerk. Daar hebben we al een paar jaar aan opgeofferd.’