‘Het is lastig om cultureel erfgoed in te zetten voor de promotie van de UT’, zegt hoofd archief Jinne Stienstra van de dienst LISA. ‘Dat komt vooral omdat we geen middelen hebben om een goed plan op te stellen en uit te voeren. De rector heeft van het begin af aan gezegd: lidmaatschap is interessant als we actief met ons culturele erfgoed aan de gang gaan. Op dit moment is er nog niet voldoende draagvlak om dat te doen. Ergens snap ik dat wel: als ondernemende universiteit is dit onderwerp niet het eerste dat in je opkomt.’
Jonge universiteit
Het is jammer dat er nog niet genoeg draagvlak is, zo zegt Stienstra. ‘We zijn dan wel een jonge universiteit, maar academisch of cultureel erfgoed hebben we zeker. Of het nu gaat om de architectuur op de campus, het landschap, maar ook het sociale en economische stempel die de UT op de regio drukt. Het is allemaal onder cultureel erfgoed te vatten. En dat verleden kun je in combinatie met het jongste erfgoed in de vorm van startups, goed gebruiken om de UT in de markt te zetten.’
Dat kan ook voor marketingdoeleinden, vervolgt Stienstra. ‘Je zou bijvoorbeeld het verhaal van onze start-ups en onderzoek kunnen koppelen aan het onderwijs van de UT, bijvoorbeeld via live webcambeelden van onderzoek. Voeg daar een chatbot aan toe die duiding geeft, en potentiële studenten en geïnteresseerden krijgen een prachtig en interactief beeld van de UT.’
Om dit goed te doen, moet volgens er volgens Stienstra breed draagvlak zijn op de UT. ‘Maar dat lijkt voor nu nog een stap te ver.’