€500.000 for research into online quantum physics labs
The research group Instructional Technology and ELAN, the department of teacher development, receive an NWO grant of €500.000 for research into virtual labs. Those labs should be able to help middle school (vwo) students to better understand quantum physics.
‘Kwantumfysica is sinds enige tijd onderdeel van de natuurkundelesstof voor 6vwo-leerlingen’, vertelt Ton de Jong, hoogleraar en hoofd van de vakgroep Instructietechnologie. ‘Het is pittige materie, voor zowel leerlingen als hun docenten. Daarom gaan we meerdere virtuele labs hiervoor ontwikkelen.’
De online laboratoria kunnen volgens de Jong mogelijk het euvel verhelpen. ‘Het is een goede manier om fenomenen uit de kwantumfysica te visualiseren en de leerlingen te stimuleren om onderzoekend te leren’, aldus de hoogleraar.
Een promovendus gaat dankzij het beschikbare geld drie jaar lang aan de slag met het ontwikkelen van de online leeromgevingen en het meten van de leerresultaten ervan.
De laboratoria komen terecht op het online platform Go-Lab, een Europees project dat De Jong coördineert. Volgens de hoogleraar wordt goed gebruikgemaakt van het platform. ‘Dat meten we zowel kwalitatief als kwantitatief. Afgelopen maand waren er achttienduizend sessies op de website, onder meer vanuit Jordanië, Taiwan en Oekraïne, waar Go-Lab zelfs officieel in het curriculum wordt opgenomen. En onlangs werd ik benaderd door een moeder uit Italië, die Go-Lab meer geïntegreerd wilde zien op de school van haar kinderen. Animo is er dus genoeg, ik geloof ook voor online labs over kwantumfysica.’