1) ‘Concentreer je eerst op het probleem dat je wilt oplossen. Als je niks oplost voor de consument, verdien je geen plek op zijn telefoon. Wij losten een sociaal probleem op. Als je de rekening hebt betaald en je vrienden of familie betalen niet terug, dan is het gênant om drie keer te moeten vragen om je geld. Door het gemak van Tikkie wordt 88 procent van het geleende geld binnen een dag terugbetaald.’
2) ‘Maak het voor de gebruiker supersimpel. Zo worden mensen enthousiast en kunnen ze dat enthousiasme in één zin overdragen op vrienden en familie en zijn ze jouw belangrijkste promotors. Iets ingewikkelds wordt gewoon niet gebruikt.’
3) ‘Voeg een fun-element toe. Betalen vinden de meeste mensen niet leuk. Maar wij voegden GIFS toe voor een glimlach, zodat je met een goed gevoel je customer journey afsluit. Die GIFS worden via Whats-app weer gedeeld omdat ze grappig zijn.’
4) ‘Bedenk een naam die iets zegt over je product, anders is ‘ie waardeloos. Tikkie betekent iemand even aantikken: ‘Hey, ik krijg nog geld van jou’, dat snapt iedereen meteen.’
5) ‘Wees laagdrempelig. Ons succes ontstond doordat de ontvanger van een Tikkie de app niet hoeft te downloaden. We zijn nu bezig met betaalmethodes voor webshops, daar haken mensen ook af omdat ze veel te veel moeten invullen en omdat de autofill dingen verkeerd invult. Waarom moet je je leeftijd invullen als je kleding bestelt? Dat kan allemaal een stuk simpeler’.
6) ‘Probeer nieuwe dingen, anders weet je nooit wat werkt. Een supermarkt deed een proef om boodschappen met Tikkie te laten betalen. Resultaat: er wordt niet meer gestolen en mensen kopen meer. Als je klanten vertrouwen geeft kun je ze bijvoorbeeld ook een sapje laten pakken in de sportschool en via een QR-code met Tikkie laten betalen. En je zou mensen automatisch een nieuwe batterij kunnen sturen voor hun brandmelder als die leeg is, met een Tikkie om te betalen. Nu ligt de helft van die dingen op de keukentafel omdat mensen vergeten een nieuwe batterij te kopen. Weer een alledaags probleem opgelost.’
UT Challenge, de winnaars
De UT stond gisteren in het teken van ondernemerschap. Zes ondernemers hielden een pitch tijdens de Entrepreneurial Day in de Waaier. In zestig seconden presenteerden zij hun innovatieve businessidee aan de jury die vervolgens vier winnaars koos.
In de categorie Ideation wonnen Katharina Kück, Leonie Grosse-Boes, Anne Rikhof, Erik Bösert en Grace Wachter met G-Lake. Zij ontwikkelden een mobiele device dat een noodsignaal uitzendt op het moment dat iemand verdrinkt in het water.
ECSens van Pepijn Beekman en Dilu Mathew werd winnaar in de categorie Prototype. De studenten ontwikkelden een monitoringstool op nanoschaal die in staat is om snel en eenvoudig tumoren te detecteren, zonder dat daarvoor grote, dure en zware ingrepen nodig zijn.
In de categorie Start-up ging de hoofdprijs naar Online Eye Measurement, een idee van Thomas Imhof. Hij ontwikkelde een nieuwe methode om op afstand een goede en betrouwbare ogentest uit te voeren met hulp van telefoon en computer.
Tot slot ontving Plaex de Audience Prize, wist Accelent Resonant Accelerometers zowel de ASML Makers Award als de Bosch Prize binnen te slepen en werd Oswald Labs tot winnaar uitgeroepen voor de Volker Wessels Telecom Prize.