Dat vertelt Leonie Chapel (CELT/ECIU), die samen met Marie-Jose Verkroost en Cornelise Vreman-de Olde de coaching voor haar rekening neemt. Drie weken geleden ging het traject, geïnspireerd door gelijksoortige programma’s aan de ECIU University, van start. ‘Het is nog te vroeg om conclusies te trekken, maar de eerste geluiden zijn positief. Deelnemers gaan het gesprek met elkaar aan en de discussies die ontstaan, zijn leuk. Je merkt dat iedereen heel anders in het onderwijs staat en dat is eigenlijk precies wat wij graag zien’, zegt Chapel.
Harde schijf
De pilot staat los van de normale BKO en wordt er ook niet door vervangen. Normaal dient een deelnemer die les wil gaan geven binnen drie jaar zijn onderwijskwalificatie te halen. ‘We zien dat de informatie en kennis vaak niet verder komt dan het portfolio. Dat verdwijnt op een harde schijf en dat is het. Deze pilot draaien we volgens de CBL approach. Dat betekent niet dat wij alleen maar vertellen wat challenge-based learning inhoudt, maar wij passen het model ook toe. We vragen deelnemers, afkomstig uit allerlei verschillende faculteiten, na te denken over onderwijsvernieuwing en wat dat voor hen kan betekenen. Leren kan daardoor meer meaningful zijn’, vindt Chapel.
Deelnemers stellen zichzelf bijvoorbeeld de vraag wat überhaupt de meerwaarde is van een BKO voor verschillende partijen. ‘We moedigen ze aan om elke week samen te komen. Dat hoeven heus geen uren te zijn. Het programma neemt niet meer of minder tijd in beslag dan de normale route. CBL biedt een frame waarbinnen veel vrije ruimte is voor docenten om hun eigen onderwijs vorm te geven. Door die ruimte kan er ook in de beginfase wat onrust ontstaan, maar wij willen dat ze op een punt komen waarbij ze zelf de structuur en focus vinden.’
Comfortzone
Het grote voordeel voor docenten is dat zij de BKO veel sneller op zak hebben. ‘Docenten zijn altijd druk en hebben niet veel tijd om met vakgenoten te sparren over wat onderwijs eigenlijk moet inhouden. Deze pilot is de ideale plek om na te denken over onderwijsvernieuwing en hoe je onderwijs toekomstbestendig maakt. Als coach proberen we nooit als eerste antwoord te geven op een vraag. Dat ligt buiten de comfortzone van zowel ons als van de deelnemers, maar vanuit de CBL approach proberen we juist om vragen met wedervragen te beantwoorden, zodat kennis vergaren meer vanuit de groep komt.’
Shaping2030
Dát het onderwijs er in de toekomst anders uitziet, staat volgens Chapel buiten kijf. ‘Het is onvermijdelijk dat de rol van de docent wereldwijd gaat veranderen. Als je bekijkt hoe snel de kennis toeneemt in de wereld, dan betekent dat ook een verandering voor de rol van de docent. Een thema dat uitgebreid aan bod komt. Maar denk ook bijvoorbeeld aan de pijlers binnen Shaping2030. Docenten kunnen het gevoel krijgen dat die van bovenaf opgelegd worden , terwijl de ervaring ons leert dat succesvolle onderwijsinnovatie toch echt vanuit de docenten zelf komt. Het BKO-traject is dan een geschikte plek om onderwijsinnovatie te bespreken. Discussie van hoe zorg je er nou voor dat je die pijlers als docent in een les of module kunt vlechten tot aan wat innovatie eigenlijk precies moet inhouden? Dat levert de UT veel meer op.’