Cadafalch richtte Eurekite op in 2015. De Spanjaard stond op dat moment op het punt om te promoveren aan de UT. Althans, dat dacht hij. ‘De start van het bedrijf vergde zoveel tijd, dat ik de promotie uit moest stellen. Ik herinner me nog dat de omschakeling van studie naar bedrijf voelde als een ander speelveld. Het was hard werken. Later ben ik gelukkig alsnog gepromoveerd. Ik moet professor André Ten Elshof daar voor bedanken’, vertelt Cadafalch.
Kennispark
De promotie die hij aan de universiteit deed is niet de enige connectie tussen Eurekite en de UT. Het merendeel van de zeven medewerkers van Eurekite studeerde op de campus en Bas Kerkwijk, operationeel directeur, promoveerde ook bij Ten Elshof. Daarnaast is Eurekite gevestigd op het Kennispark en gaat Demcon de productielijn ontwikkelen. ‘Dit bedrijf was er niet geweest zonder de UT. Ons product en de grondstof voor ons product zijn daar bedacht. MESA+ en Novel-T hebben een grote contributie geleverd’, vindt Cadafalch.
Eurekite wil zich de komende jaren verder onderscheiden met haar product: flexibele keramiek. Onder merknaam Flexiramics gaat het de markt op. Eurekite heeft al klanten, maar de komende twee jaar staan voornamelijk in het teken van het verder ontwikkelen van het product. Daarnaast moet de vertaalslag naar een salesmodel worden gemaakt. ‘Dus de investering is cruciaal om door te groeien. Op deze manier kunnen we gaan produceren in grotere aantallen. De samenwerking met de investeerders is niet alleen financieel interessant, maar we halen ook veel kennis binnen.’
Afvoer van hitte
De flexibele keramiek kan volgens Cadafalch op meerdere markten een interessant product zijn. Volgens hem zijn elektronica en hitte altijd een slechte combinatie. ‘Als je bijvoorbeeld een video kijkt op je telefoon, dan wordt je apparaat warm. De batterij verliest op die manier aan kracht. Ons product zorgt voor een snellere afvoer van hitte, met een langere levensduur als gevolg.’
Cadafalch studeerde voor zijn komst naar Nederland in Barcelona. Toen had hij nog niet kunnen vermoeden dat keramiek hem zo ver zou brengen. De passie voor het materiaal kwam eigenlijk pas tijdens zijn promotie naar voren. ‘Ik ben altijd al geïnteresseerd geweest in materialen en in processen om nieuwe materialen te maken, maar nooit specifiek in keramiek. Het is een misvatting om alleen aan keramiek te denken in de traditionele vorm, zoals aan potten of aardewerk. Ons eindproduct bijvoorbeeld voelt aan als een tissue.’
Prominente rol
Vaak hebben spin-offs moeite om de stap te maken van een veelbelovend concept, naar een toekomstbestendig bedrijf. Dat komt vaak omdat de ontwikkeling te lang duurt, of omdat investeerders afhaken. Eurekite hoopt met deze investering aan dat rampscenario voorbij te gaan. ‘We hopen met Flexiramics de markt te betreden en om dan snel te groeien binnen de markt en een prominente rol in te nemen. Daar gaan we keihard aan werken de komende jaren.’