Hoewel het gemiddelde cijfer voor de centrale eindexamens wis- en natuurkunde in dertig jaar tijd met 0,4 tot 1,2 punt steeg, werd er bij universiteiten geklaagd over het lagere instroomniveau van Nederlandse studenten. En ook de internationale PISA-scores van 15-jarigen voor deze vakken daalden. Hoe viel dit met elkaar te rijmen?
Onderzoekers van adviesbureau McKinsey besloten 1.500 examenvragen uit de periodes 1990 tot 1995 en 2015 tot 2021 met elkaar te vergelijken. Ze concluderen dat de eindexamens de laatste jaren bijna de helft minder leerstof bevatten en dat vooral bij wiskunde de ‘moeilijkere’ vragen geschrapt zijn. De hogere examenscores zijn in hun ogen dus geflatteerd.
Voorzitter Pieter Duisenberg van universiteitenvereniging UNL vindt het een ernstig signaal voor het middelbaar onderwijs en het vervolgonderwijs, zegt hij in dagblad Trouw. Hij vreest dat Nederlandse studenten het vaker zullen afleggen tegen concurrentie uit het buitenland, met name voor lotingstudies aan prestigieuze opleidingen. ‘Willen we een kennissamenleving van de hoogste categorie blijven, dan hebben we een sterke onderwijsketen nodig.’ Hij pleit voor aanvullend onderzoek.