In de afgelopen jaren bouwde de dienst LISA de videofaciliteiten op de tweede verdieping van de Spiegel uit, vertelt Koen Hak, teamleider videodienstverlening. ‘We hebben nu onder andere een podcaststudio en een do it yourself-studio, waar docenten zelfstandig videocolleges kunnen opnemen.’
De grote studioruimte, omgedoopt tot Studio 200, werd vooral tijdens de coronacrisis gretig gebruikt, vervolgt Hak. ‘Onder andere voor talkshows, webinars, de online open dagen en live colleges.’ De faciliteit en de apparatuur zijn echter gedateerd, zegt hij. ‘Er staat nog altijd dezelfde witte tafel, met dezelfde krukken, zwarte gordijnen, een kleine green screen en een paar nepplanten. De camera’s gingen al eens kapot – gelukkig op een rustig moment.’
Grondige renovatie
Hoog tijd voor een grondige renovatie, aldus Hak. ‘De gehele ruimte moet eraan geloven: het plafond, het meubilair, de regieruimte. Er komen verplaatsbare decoronderdelen, vijf 4K-camera’s in plaats van drie HD-camera’s en schermen waarop eigen logo’s of andere graphics geprojecteerd kunnen worden.’
‘Daarnaast is er een lightboard beschikbaar’, vult Bruins aan. ‘Dat is een glasplaat waarop docenten bijvoorbeeld formules kunnen uitschrijven. Het grote voordeel is dat ze niet met hun rug naar de studenten staan, zoals bij een krijtbord, maar de studenten daadwerkelijk aankijken.’
Investering
Hoeveel de investering kost, daarover willen de LISA-medewerkers geen uitspraken doen. ‘Naar verhouding is het veel geld, maar we hebben geprobeerd het zo efficiënt mogelijk in te richten’, aldus Hak. ‘En we gaan van bijna niets naar veel, van amateur naar professional. Dat betekent dat we qua video-opnames ook veel minder hoeven uit te besteden, daarvoor hebben we intern nu alles op orde. Het is een langetermijninvestering. Als deze faciliteiten onze onderzoekers kunnen helpen om een grote ERC-beurs binnen te halen, dan kun je moeilijk spreken van een slechte investering.’
Hoofdzakelijk is de studio bedoeld voor onderwijs- en onderzoeksdoeleinden, maar ook studenten kunnen aankloppen. ‘Zo neemt studievereniging Abacus al jarenlang een eigen spelshow op, genaamd Smarter by the Second. Het is een UT-brede faciliteit die voor iedereen op de UT vooralsnog kosteloos te gebruiken is’, verduidelijkt Hak. ‘Daarbij krijgen gebruikers desgevraagd ondersteuning. Voor de camera gelden immers andere wetten dan in de collegezaal, daar adviseren wij ze bij.’
Relatief onbekend
Maar de studio is nog relatief onbekend bij het ‘grote publiek’, zeggen de LISA-medewerkers. ‘We hebben een aantal docenten die er gretig gebruik van maken en werken ook veel samen met de e-learningspecialisten en afdelingen TELT, CELT en Marketing & Communicatie. Maar er is absoluut ruimte voor meer gebruikers’, aldus Hak. Met name docenten kunnen er profijt van hebben, vult Bruins aan. ‘Bijvoorbeeld door bepaalde lesstof op te knippen in zogeheten microlectures. Het vergt even een tijdsinvestering, maar doe je dat één keer goed, dan kun je jarenlang vooruit. Zo kunnen studenten zich voorbereiden op colleges aan de hand van de microlectures en kun je tijdens de colleges de verdieping opzoeken.’
In de laatste drie weken van oktober wordt de studio verbouwd. Tijdens het online onderdeel van de Open Dagen begin november wordt de vernieuwde studio voor het eerst in gebruik genomen.