In het manifest ‘toekomstbestendige luchtvaart voor Nederland’ staan tien punten waar volgens de coalitie van 31 partijen – voornamelijk uit de luchtvaart maar minus Schiphol – de focus op moet liggen. Die punten zijn gericht op het verduurzamen van de luchtvaart, zoals: stiller vliegen, goede arbeidsomstandigheden en investeren in duurzame brandstoffen. Maar er wordt ook gepleit tegen verhogingen van belasting op de luchtvaart en tegen nachtsluitingen.
De TU Eindhoven, TU Delft en Universiteit Twente ondertekenden het manifest en zijn daarmee onderdeel van de coalitie. ‘Door uw handtekening te zetten onder dit manifest heeft u zich voor het karretje van de luchtvaartlobby laten spannen’, schrijft initiatiefnemer Boris Schellekens, alumnus van de TU Delft, in een brief die bij de petitie zit.
Naïef of bewust?
De oproep aan de besturen van de drie universiteiten om uit de luchtvaartcoalitie te stappen, vindt weerklank binnen de academische gemeenschap. Andy van den Dobbelsteen, hoogleraar aan de TU Delft en tevens duurzaamheidsmanager, schrijft op LinkedIn: 'Geen idee wie dit namens TU Delft heeft ondertekend (en of dat naïef of bewust is geweest), of dat het logo van de universiteiten eronder gezet is omdat ze met de luchtvaartsector werken aan innovatieve luchtvaart (punt 9 in het manifest, waar je weinig op tegen kunt hebben). Dat laatste betekent echter niet dat ze de andere lobbypunten onderschrijven (en dan horen die logo’s er niet). Ik ben het bij TU Delft aan het uitzoeken.'
Onlangs schreef het Eindhovense Cursor al over de luchtvaartcoalitie toen TU/e-alumnus Maarten Langeveld zich roerde over het feit dat zijn alma mater hieraan deelneemt. De TU/e liet toen weten deel te nemen vanwege de kennis van de universiteit om te komen tot verduurzaming waar de luchtvaartsector een enorme behoefte heeft. Langeveld was van mening dat de coalitie werd misbruikt als lobbyvehikel.
Schiphol niet, de universiteiten wel
Schellekens vindt het opmerkelijk dat luchthaven Schiphol het manifest niet ondertekend heeft: ‘Voor Schiphol was het gebrek aan ambitie een reden om dit manifest niet te tekenen’, zo stelt hij. ‘Het is onacceptabel dat de Nederlandse technische universiteiten wél hun handtekening hebben gezet, en hiermee legitimiteit geven aan deze lobby tegen klimaatmaatregelen. Het zou niet zo mogen zijn dat een luchthaven een groter ethisch besef heeft dan een universiteit.’