Ondanks de wat schrale opkomst, gaan de aanwezige deelnemers vol enthousiasme van start. De workshop wordt vooral bijgewoond door studenten die al deel uitmaken van University Rebellion of Green Hub Twente en al enigszins gefrustreerd zijn door hoe moeilijk het is om dingen voor elkaar te krijgen.
Dobbelsteen rollen
Na een introductieronde wordt het principe van de escalatieladder uitgelegd. ‘Begin met kleine acties die het probleem in kwestie aankaarten, en wanneer dit niks uithaalt ga je steeds een stapje verder.’
Na deze korte uitleg, proberen de deelnemers dit principe zelf uit tijdens deze zogeheten ‘serious game’. Voor dit spel moeten ze een fictieve activismegroep vormen, met een bepaald doel. In dit geval willen de studenten dat de UT alle banden met fossiele industrie verbreekt. Daarvoor bedenken ze verschillende acties om de UT te overtuigen hun eisen in te willigen. Ze simuleren vervolgens de resultaten van hun acties door een dobbelsteen te rollen.
Taylor Swift
De acties beginnen klein, met het sturen van een e-mail naar het college van bestuur. Maar na vele keren genegeerd te worden, worden de acties al snel groter. Creatieve oplossingen komen ook voorbij. ‘We kunnen Taylor Swift vragen of zij onze actie wilde ondersteunen’ oppert een van de studenten.
Een ander komt met het idee om Shell te ‘gaslighten’, zodat zij de samenwerking met de UT zouden stopzetten – in plaats van andersom. Na verschillende keren op nationale tv te zijn verschenen en de politie meerdere keren is gebeld, vallen de dobbelstenen uiteindelijk toch niet in het voordeel van de deelnemers. De zo gewenste verandering blijft uit.
In het echt
Het spel geeft een interessant inzicht in hoe actievoeren in het echt werkt; hoe kleine acties helpen met het verzamelen van medestanders, zodat de massale acties meer impact hebben. Het laat ook zien dat veel aandacht krijgen niet betekent dat je krijgt wat je wil, en hoe moeilijk het kan zijn om dingen te bereiken. ‘Het voelde erger om genegeerd te worden, dan toen de politie werd gebeld’, aldus een van de deelnemers.
Ondanks dat de studenten in het spel hun doel niet bereiken, betekent het niet dat ze in het echt gaan stoppen met actievoeren. Het spel is namelijk nooit voorbij, zolang je maar blijft spelen.