Hoe kwam je op het idee dit bordspel te maken?
‘De passie is van jongs af aan ontstaan. Build & Destroy is gebaseerd op computerspel Command & Conquer, een strategiespel. Dat speelde ik vroeger bloedfanatiek, zelfs op Europees niveau. En in mijn jeugdjaren heeft mijn vader ooit een eigen Tour de France-bordspel gemaakt, dat speelde ik op vakantie altijd met mijn broertje samen. Uiteindelijk hebben we dat spel op de markt gebracht onder de naam ‘Linkeballen’. In eigen beheer is dat spel duizend keer verkocht. Vervolgens zijn we benaderd door een grote partij om het als Tour de France-bordspel uit te geven. Van dat bordspel zijn inmiddels twintigduizend exemplaren verkocht. Ik ben een paar jaar geleden voor mezelf begonnen, omdat ik een bordspel wilde maken op basis van Command & Conquer. Toch een soort jeugdliefde waar ik mijn eigen draai aan wilde geven.’
Hoe ziet dit spel eruit?
‘Build & Destroy speelt zich af in een wereld waar een meteoriet neerstort, die waardevolle kristallen – Barrinium – verspreidt. Omdat die kristallen zo waardevol zijn, breekt er onrust en oorlog uit. Als speler kun je gebieden veroveren om dit kristal te bemachtigen. Daarmee krijg je geld om je basis en leger te versterken – en daarmee andere spelers uit te schakelen en dominant te worden in je regio. Het spel heeft elementen van welbekende bordspellen als Risk, Catan en Monopoly. Dat betekent dat je gebieden moet veroveren, grondstoffen moet delven en je basis opbouwt. Via productie of het winnen van gevechten verdien je punten.’
Je hebt nogal wat meegenomen: het basisspel, vier uitbreidingen, honderden miniaturen, verschillende soorten dobbelstenen… Hoeveel werk zit hierin?
‘Het zit al heel lang in mijn hoofd, maar in coronatijd heb ik er echt werk van gemaakt. Met ons Tour de France-spel gingen we beurzen langs en kwam ik ook in contact met andere bedenkers. Zo ontdek je voor jezelf wat je belangrijke elementen vindt voor je bordspel en dan begint het puzzelen, proberen, bouwen en testen. Ik ben met name trots op een paar unieke onderdelen, zoals een uitwisbaar dashboard en dat je als speler verborgen kan houden voor je tegenspelers wat je op dat moment aan het bouwen bent.’
Wat typeert een goed bordspel volgens jou?
‘Sowieso is het slecht als spelers elke minuut het spelregelboekje erbij moeten pakken. Ik heb overigens ook een hekel aan de geluksfactor – dat kan bij Risk nogal een rol spelen, of dat een gekozen positie op het bord bepalend is voor het spelverloop. Dat zie je namelijk veel bij Catan. Daarom is het bord bij Build & Destroy ook nooit hetzelfde. Het is belangrijk dat je voortdurende uitdaging hebt tijdens het spel én ruimte krijgt om fouten te herstellen.’
Wanneer kunnen mensen Build & Destroy spelen?
‘Ik wil aanstaande maandag de Kickstartercampagne starten, met 1 juli als sluitingsdatum. Mijn ambitie is dat er genoeg deelname is om het spel daadwerkelijk te laten produceren. Daarvoor zullen zo’n zeshonderd exemplaren van het basisspel verkocht moeten worden. Lukt dat, dan stuur ik een mailtje naar China, start de productie en zijn de spellen vanaf januari 2025 verkrijgbaar. Bij meer dan 1280 deelnemers kunnen alle uitbreidingen ook geproduceerd worden. Lukt het allemaal niet, dan heb ik in ieder geval zelf nog twee mooie exemplaren hier liggen. Linksom of rechtsom, ik ben ontzettend trots op wat ik heb gemaakt.’
Levert het nog een aardig zakcentje op?
‘Nee, absoluut niet. Het gaat me ook niet om het geld. Van die duizenden verkochte exemplaren van het wielerbordspel heb ik een horloge en een 3D-printer gekocht. Die 3D-printer kon ik vervolgens gebruiken om onderdelen voor dit spel te printen. Het is een uit de hand gelopen hobby, net als programmeren. Ik heb namelijk ook plannen om een computerspel te maken van Build & Destroy, maar daar zal ik waarschijnlijk wel een jaar of tien mee bezig zijn.’