Samen nadenken over ‘een slimmer collegejaar’

| Ditta op den Dries

De landelijke kennisbijeenkomst ‘Een slimmer academisch jaar’ van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) wordt dit jaar op de UT gehouden. Vandaag doen vier UT-opleidingen mee aan het initiatief.

Photo by: Arjan Reef

Alle Nederlandse universiteiten haken bij het initiatief aan, laat Marike Poldervaart, strategisch adviseur onderwijsbeleid weten. ‘We hebben op dit moment 60 aanmeldingen binnen voor de diverse workshops, maar dat worden er vast nog veel meer.’ De workshops van de kennisbijeenkomst hebben tot doel om het academische jaar efficiënter te maken, zowel voor studenten als voor docenten. ‘De pilots zijn gemaakt door de opleidingsdirecteuren. Studenten leverden daarvoor input’, laat Poldervaart weten. ‘We hopen met ons programma een stimulans te geven aan onderwijsvernieuwing’, zegt Poldervaart. Volgens haar zet de UT vooral in op blended onderwijs. ‘Dat past goed bij ons.’

Slimmer inrichten

Het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) zette in 2022 een traject op om te onderzoeken of het aantal weken onderwijs op een verantwoorde wijze terug is te brengen en of bestaande onderwijsactiviteiten ‘slimmer’ ingericht kunnen worden. Daardoor zou in een collegejaar meer ‘rust en ruimte’ voor studenten en docenten ontstaan. Gebleken is dat zowel studenten als docenten vaak een hoge werkdruk ervaren. Een deel van de oplossing kan zijn om het onderwijsjaar met enkele weken te verkorten, zo constateerde de Jonge Akademie in 2021 in het rapport ‘Een slimmer academisch jaar.’ Zie ook: Opluchting over komst ‘slimmer’ collegejaar - U-Today (utoday.nl)

Onderwijs maak je samen

Informatie uit omringende landen wees uit dat het academisch jaar in Nederland relatief lang en intensief is en mogelijk wel met zes weken korter kan. ‘Toen we dat hoorden was het zaadje geplant’, zegt Poldervaart. ‘We houden ons dus nu ook op de UT bezig met de vraag of wij het onderwijs slimmer kunnen maken, zowel voor studenten als voor docenten. Dat willen we niet bereiken door zes weken eerder te stoppen, maar door onderwijs efficiënter te maken. Denk bijvoorbeeld aan een goede timing voor de toetsen en het aanbieden van meer blended onderwijsvormen  zegt Poldervaart. Ze onderstreept dat onderwijsvernieuwing op de UT aanstekelijk werkt. ‘Het is niet van bovenaf opgelegd, het wordt gedragen door projectleiders en opleidingsdirecteuren. Zoveel docenten als studenten denken mee. ‘Onderwijs maak je samen, dat is ons motto.’

De vier UT-opleidingen die vandaag meedoen zijn de bachelors Industrial Design Engineering (ET), Applied Physics (TNW) en Advanced Technology (TNW.) en de master Geo Information and Earth Observation Science (ITC).

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.