Er is momenteel een tekort van zo’n 13,5 duizend leraren in het basis- en voortgezet onderwijs en dat zou deels aan de beeldvorming liggen. ‘Het leraarschap heeft niet altijd de reputatie die het verdient’, staat in een bericht van de universiteiten. ‘En dat terwijl het alles in zich heeft.’
Universiteitenvereniging UNL wil mensen ‘met een nieuwe blik’ naar het beroep van leraar laten kijken. Voorzitter Caspar van den Berg: ‘Er zijn veel mensen die iets willen doen wat ertoe doet. Tegen hen zeg ik: kies voor een lerarenopleiding aan de universiteit.’
Website
Er is een speciale website gelanceerd: doeietswatertoedoet.nl. Daar zijn veel varianten van. Je kunt bijvoorbeeld de academische pabo volgen, die net als de gewone pabo vier jaar duurt. Het grootste verschil: je krijgt ook een wo-bachelordiploma in de pedagogische wetenschappen.
Daarnaast zijn er masteropleidingen om leraar in de hoogste klassen van het voortgezet onderwijs te worden, maar ook educatieve ‘modules’ en ‘minoren’ van 30 studiepunten waarmee je bevoegd wordt voor de onderbouw van de middelbare school.
Een streefcijfer hebben de universiteiten niet. ‘Maar het mogen er echt een stuk meer worden’, zegt een woordvoerder. ‘We verwachten dat het tekort aan academisch geschoolde leraren de komende jaren toeneemt.’
Tekort
Het tekort van 13,5 duizend leraren bestaat volgens een recente OCW-rapportage uit bijna 9.700 leerkrachten in het basisonderwijs en 3.800 in het voortgezet onderwijs. Deels gaat het om ‘verborgen’ vacatures, waarvoor scholen met kunst- en vliegwerk een oplossing hebben bedacht. Er staan bijvoorbeeld onbevoegden voor de klas of een groep leerlingen is over andere klassen verspreid.
De tekorten lopen sneller op dan eerder gedacht, vreest het ministerie, omdat er minder nieuwe leraren afstuderen dan eerder geraamd. In het hele land zijn er tekorten, maar vooral in de Randstad.
Wiskunde, Nederlands
In het voortgezet onderwijs is er vooral gebrek aan leraren wiskunde en Nederlands, maar er zijn ook veel vacatures voor leraren in de vakken Frans, Duits, natuurkunde en scheikunde. Leraar Engels is een apart geval: er zijn nu relatief veel vacatures, maar volgens de ramingen gaat dat ‘behoorlijk minder’ worden.
De universiteiten telden vorig jaar ruim 1.600 nieuwe studenten in de lerarenopleidingen voor het voortgezet onderwijs, van wie zo’n 760 in een masteropleiding en 740 in een korte minor of module. Er begonnen vorig jaar ook 126 universitaire zij-instromers aan hun traject. Zij krijgen wel een lesbevoegdheid, maar geen apart masterdiploma.