Met één hand boven een witte doos manoeuvreren de spelers de balk onderaan het scherm. De witte doos bevat een sensor met infraroodlicht. Die registreert de locatie van je hand en vertaalt die naar het enorme scherm op de kerktoren. Doel van het spelletje is om alle blokjes op het scherm te laten verdwijnen.
Niet falen
Johannes Unglert (27, PhD faculteit CTW) waagt ook een poging. ‘Het is een grappig spel, maar het hapert een beetje.’ Hij wil wel meer oefenen, maar ‘wil niet falen voor het oog van iedereen die hier meekijkt.’
Anneke Kuising, een passant, vind het ‘hartstikke leuk’ om in de buitenlucht een spelletje te spelen. Ze heeft ook een tip: ‘Je moet je hand hoog houden, dan gaat het beter.’
Intense beleving
Spelontwikkelaars Erik Kijk in de Vegte (Kunst en Techniek, Saxion) en Sefrijn Langen (Industrieel Ontwerp) kijken trots naar de lange rij voor het spelletje. Erik: ‘Toen de UT opdracht gaf tot ontwikkeling van dit spel waren we meteen stoked. Het voelt geweldig dat zo veel mensen het willen spelen. De beleving is intenser dan ik had verwacht.’
Jochem Vreeman, communicatiemedewerker van de UT en projectleider van de Twente Science Night, is tevreden met het resultaat: ‘Het spel straalt uit dat we met licht bezig zijn, het centrale thema van het Weekend of Science. De huisstijl, de kleuren, het is mooi vormgegeven. We willen de aandacht trekken voor de andere programmaonderdelen en laten zien dat wetenschap cool kan zijn.’