Jongeren komen relatief makkelijk aan drank, blijkt opnieuw uit onderzoek van de UT en het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP. De onderzoekers zetten de resultaten van 5886 aankooppogingen van mysteryshoppers in 2013, 2014 en 2015 op een rij.
Supermarkten doen het het best als het gaat om naleving van de leeftijdsgrens voor het kopen van alcohol. Of eigenlijk: het minst slecht, zegt UT-onderzoeker Joris van Hoof. In iets meer dan de helft van de gevallen kregen te jonge mysteryshoppers geen bier of wijn mee. Van Hoof: ‘Een jongere heeft nog steeds een kans van 1 op 2 dat hij alcohol meekrijgt. Drank kopen blijft een fluitje van een cent.’
Lidl en Albert Heijn houden zich volgens Van Hoof en zijn collega’s het striktst aan de regels. Daar wordt de wet in respectievelijk 77,7 en 64,7 procent van de gevallen nageleefd. Emté en Aldi scoren van de supermarktketens het slechtst: 37,9 en 39,4 procent. In cafetaria’s en sportkantines ligt de naleving rond 15 procent.
Trends van 2007 tot nu
UT en STAP voerden de onderzoeken met mysteryshoppers de afgelopen drie jaar uit in opdracht van in totaal 133 gemeenten. Van Hoof doet echter al sinds 2007 onderzoek met mysteryshoppers. Hij werkt nu aan een trendanalyse van de naleving tussen 2007 en 2015. ‘Je ziet dat de naleving verbetert, maar het blijft problematisch. De laatste jaren vlakt die verbetering af’, licht hij vast een tipje van de sluier op.
Van Hoof wil komend jaar bovendien in kaart brengen welke maatregelen supermarkten hebben genomen om te zorgen dat minder jongeren er in slagen alcohol te kopen, en hoe succesvol die maatregelen zijn.