De enthousiaste reacties na de Twente Science Night waren reden om het groter aan te pakken, zegt projectleider Jochem Vreeman (Marketing & Communicatie). ‘In het voorjaar zijn we hiermee aan de slag gegaan. Veel partijen haakten aan, zodat het initiatief zich als een olievlek verspreidde. Nu hebben we zo’n twintig programmaonderdelen staan, verspreid over vier dagen.’
Het thema van de Twente Science Week, dat in het kader van het landelijke Weekend van de Wetenschap wordt gehouden, is Safe and Secure. Vreeman: ‘We willen laten zien wat voor impact UT-onderzoek binnen dit thema heeft op de samenleving.’
Zintuigen
Zo is er onder andere een lezing van UT-hoogleraar Network Operations and Management Aiko Pras over DDoS-aanvallen en organiseert KIVI Students een Twente Science Quiz, met als presentatoren Dennis Storm en Valerio Zeno van BNN. Naast kennis, is er ook ruimte voor amusement. In SamSam is bijvoorbeeld een ‘dinner of the future’ en de Oude Markt biedt plaats voor onder meer een crime scene-test voor kinderen en een workshop hacken.
Ook is er een virtual reality-test om te kijken hoe goed je nog rijdt onder invloed van drank en/of drugs. Een ander (groter) spel voor de zintuigen lijkt ook op de vrijdagavond plaats te vinden. In de vorm van ‘Congregation’, een interactieve licht- en geluidsinstallatie die inspeelt op de bewegingen van het aanwezige publiek. Vreeman hoopt in ieder geval op duizenden bezoekers, die onder meer in twee grote dometenten op de Oude Markt hun heil kunnen zoeken.
Steentje bijdragen
Waarom heeft de organisatie niet genoeg aan een avond, net als vorig jaar? Vreeman: ‘Het werd al snel groter door het enthousiasme van iedereen die mee wilde werken. Maar inderdaad, we moeten niet alleen maar onderdelen toevoegen om het evenement groot te maken. Het moet bijdragen aan wat we willen. En dat is vanuit UT-onderzoek voor een breed publiek een combinatie van wetenschap en amusement bieden, midden in de stad.’
Van Pre-U (het voormalige Twente Academy) tot Concordia, de gemeente Enschede en Twente Branding, Vreeman ziet dat iedereen zijn steentje bij wil dragen. ‘Ik vind het vooral mooi om het enthousiasme om me heen te zien. Ik heb er zin in, met z’n allen gaan we een tof evenement neerzetten.’