Als het aan Marcel van Maanen, organisator namens Classic Events, ligt blijft het niet bij een eenmalige race in Marokko. ‘Maar het belangrijkste daarbij is dat Marokko de wedstrijd in Australië niet hoeft te vervangen. Je hebt zoveel evenementen met zonneauto’s. De evenementen kunnen uitstekend naast elkaar liggen.’ Volgens hem kent racen in Marokko ten opzichte van Australië enkele voordelen. Deelnemers, grotendeels afkomstig uit Europa, hoeven niet zo lang te reizen en het heuvelachtige parcours in Marokko zorgt voor nieuwe uitdaging in vergelijking met de eindeloze vlaktes Down Under.
Formule 1-niveau
Van Maanen startte in maart met de organisatie van het evenement. Destijds had hij geen enkele ervaring met zonneauto’s. ‘Ik ging bij alle teams langs en keek me de ogen uit. Volgens mij is de algemene opinie: ‘wat leuk voor de studenten, dat zij mogen knutselen met die auto’s’, maar de professionaliteit is ongekend. Echt van Formule 1-niveau. Dat verraste enorm.’
De professionaliteit die Classic Events aantrof, bracht ook een zekere druk met zich mee. In de laatste editie van de race in Australië, lieten teams doorschemeren dat de organisatie soms wel eens achterbleef bij de groei die de teams jaarlijks doormaakten. ‘Wellicht ging het daar iets te veel op routine. Dat kan gevaarlijk zijn. Wij hadden het voordeel dat alles nieuw was. Voor ons, maar ook voor Marokko. We konden van scratch beginnen.’
Alternatieve energie
Dat Marokko zich aandiende als alternatief was geen toeval. Het land wil vooruitstrevend zijn als het gaat om alternatieve energie en staat in de top van landen die alternatieve energie opwekken. Marokko herbergt bovendien immense vlaktes met zonnepanelen. ‘Daarom was dit evenement zo interessant voor Marokko. Vliegmaatschappij Royal Air Maroc en het ministerie voor toerisme betaalden bijvoorbeeld het verblijf voor alle journalisten en fotografen. De racedirecteur hielp ons ook met alles, maar als ik iets leerde in de afgelopen maanden, dan is het dat afspraken maken in Marokko anders werkt dan hier in Europa.’
Van Maanen noemt als voorbeeld, dat het opbouwen van een persoonlijke band in Marokko anders werkt dan in Europa. ‘Dat is daar tien keer belangrijker. Daarom was deze organisatie bijna onmogelijk, omdat wij pas in juli voor het eerst die kant op konden. In Nederland kun je eenvoudig afspraken maken per e-mail, dat gaat in Marokko iets anders.’
In Marokko reden vorige week uiteindelijk zeven zonneauto’s over het parcours. Classic Events hoopte op een breder deelnemersveld. ‘Teams uit Australië, de VS en Japan kwamen het land niet uit en Marokko kon ook maandenlang niet op de universiteit komen, dus deelname van meer teams bleek helaas niet mogelijk, maar dat kan in de toekomst veranderen.’
Van Maanen doelt op een vervolg, dat hij met Classic Events graag wil verwezenlijken. ‘Wij kijken tevreden terug, maar zien genoeg verbeterpunten. Onze band met Marokko is goed, dus we hopen dat we terugkeren met een tweede editie. De teams waren tevreden, het parcours was prachtig en overnachten in de bivaks was ook een succes, op een zandstorm na. Het parcours kunnen we eenvoudig verleggen, of we rijden het andersom. Er zijn voldoende mogelijkheden.’