Vattenfall Solar Team
Team Delft behoort – zo is dat nou eenmaal historisch gegroeid - tot de favorieten, ook al imponeerde het team nog niet in de eerste etappe. Het team van de TU Delft doet vrijwel altijd mee om de prijzen en de ambitie zal dit jaar niet anders zijn. Nuna11 moet het team daarin helpen in Marokko. De asymmetrische catamaran rijdt op drie wielen en kenmerkt zich door een witte kleur met oranje accenten. Nuna11 heeft een topsnelheid van 135 kilometer per uur. (foto links, bron: Hans-Peter van Velthoven)
Agoria Solar Team
De Belgische ingenieursstudenten van de KU Leuven hopen in Marokko ook een gooi naar de prijzen te doen. Het team eindigde eerste in de Carrera Solar Atacama in Chili in 2018 en won ook de Bridgestone World Solar Challenge in Australië in 2019. Gisteren kwam België als eerste over de streep, dus de verwachtingen zijn hoog voor de Belgen. Het team rijdt in de BluePoint Atlas, een kogelvormige auto op drie wielen met een topsnelheid van 150 kilometer per uur. (foto rechts, bron: Geert van den Wijngaert)
Team Sonnenwagen Aachen
Met de Rheinisch-Westfälische Technische Hogeschool uit Aken is Duitsland eveneens vertegenwoordigd in Marokko. Team Sonnenwagen Aachen verschijnt daar met de Covestro Photon ten tonele. Net als het Delftse team is dat een asymmetrische catamaran die op drie wielen rijdt. De auto haalt een topsnelheid van 120 kilometer per uur. De Duitsers beleefden geen droomstart in Marokko. Zondag botste de auto op een boomstronk tijdens de kwalificatie. Hoewel Aken gisteren van start kon, verliep de etappe niet goed. (foto links, bron: Sonnenwagen Aachen)
Top Dutch Solar Racing
Ook de Rijksuniversiteit Groningen is in Marokko van de partij. Met de Green Spirit hopen de Noordelingen indruk te maken tijdens de vijfdaagse race. De kogelvormige auto is in ieder geval de opvallendste van het stel, want de felgroene kleur valt goed op. Bovendien is de Green Spirit – die een topsnelheid van 140 kilometer per uur haalt – de enige auto die op vier wielen rijdt. Tijdens de kwalificatie waren de Noordelingen de snelste, maar die voorsprong leverde Groningen tijdens etappe 1 weer in. (foto rechts, Top Dutch Solar)
Chalmers Solar Team
Namens Zweden is een afvaardiging van de Chalmers University of Technology uit Göteborg naar Agadir afgereisd. Het team hoopt indruk te maken met zonneauto Sköll, waar startnummer 51 op de zijkant van de kogelvormige bolide prijkt. Ook het Zweedse team koos voor een auto met drie wielen. Afgaande op het resultaat in de eerste etappe, lijkt Chalmers in Marokko niet voor de prijzen te rijden. (foto links, bron: Chalmers)
Solaride Estonia
Waar de vijf bovenstaande teams deelnemen aan de challenge, gaat het team uit Estland een andere uitdaging aan. De Estse auto, Solaride 1, doet mee aan de cruiser-categorie. Die is bedoeld voor meerpersoonszonneauto's, die naast snelheid ook beoordeeld worden op energiegebruik, het aantal personen en de praktische bruikbaarheid. Rijdt Solaride de race uit, dan wint het de categorie, want het is het enige team dat zich inschreef voor de cruiser-categorie. Eindhoven, afwezig in Marokko, deed ook altijd mee in die categorie. (foto rechts, bron: Tiit Liivik)
afmelding
Namens Marokko zou een team van de universiteit uit hoofdstad Rabat deelnemen, maar dat team meldde zich voor de start van de race af. Door de lockdown in Marokko kon het team maandenlang niet bij de zonneauto komen. (foto links, bron: Mines Rabat)