‘Simpel, beter en gebruiksvriendelijker’

| Sandra Pool

Het studentenbedrijf AXAL Power brengt vandaag - vrijdag 1 december – een homeplug® en een homeplug® PRO op de markt. Het zijn elektrische oplaadstations voor elektrische voertuigen en, zoals de naam al zegt, om thuis te gebruiken.

Grootste onderscheid met andere aanbieders is volgens oprichter en UT-student, Pol Torras Casablanca, het kostenplaatje en de gebruiksvriendelijkheid. ‘AXAL Power biedt een basis oplaadstation aan voor 349 euro, terwijl andere leveranciers dat voor het dubbele doen’, zegt de student Industrial Design Engineering. ‘En dat allemaal met dezelfde kwaliteit en vermogen.’ Het is zijn missie om het elektrisch opladen van voertuigen voor iedereen toegankelijk te maken. ‘Door een simpeler, beter en gebruiksvriendelijk product te ontwerpen.’

Klant centraal

Om tot het design te komen, zette AXAL Power de klant centraal bij het ontwerpproces. ‘Het allerbelangrijkste wat we hebben gedaan, is luisteren naar de eindgebruikers. We interviewden mensen die hun auto thuis opladen. Welke problemen kwamen zij tegen, wat hadden ze graag anders gezien en waar waren ze tevreden over?’

Super simpel

Op basis van de opgehaalde input komt het bedrijf met een nieuw ontwerp op de markt. ‘Dat super simpel is. We hebben alle complexiteit achterwege gelaten en ons alleen gefocust op efficiëntie. Dat leverde de homeplug® op. Een basis oplaadstation. Voor mensen die net iets meer willen, zoals opladen vanaf de app of instellen op bepaalde tijden, is er de home plug pro.’ (tekst gaat onder de foto verder)

Het installeerwerk is volgens Torras eenvoudig te doen en laag in de kosten. ‘Iedereen kan het. Je hebt een kabel en stroomonderbreker nodig. Dan is het in twee minuten gepiept, waar andere partijen tussen de twee en acht uur bezig zijn.’ Voor wie het niet aandurft om de oplader zelf aan te leggen, is er een installatiepakket beschikbaar.’

Voorverkoop

De concurrentie is groot, beaamt de student. ‘Er zijn zeker meerdere aanbieders en de markt is volop in ontwikkeling. Maar thuis opladen voor deze prijzen en met deze kwaliteit is er nog niet. We hebben 500 units in de voorverkoop verkocht. Het is de verwachting dat we komend jaar vijfduizend oplaadstations verkopen.’ De plugs zijn straks te verkrijgen bij webshops als Bol.com en Amazon, maar ook bij elektrozaken als Expert en Gamma. ‘We zijn volop in gesprek.’

In actie

Samen met zeven andere studenten van de UT en Saxion runt Torras het bedrijf.  ‘We hebben allemaal een andere culturele en studieachtergrond en delen dezelfde missie: we willen in actie komen voor een schonere wereld. We kwamen op het juiste moment en op de juiste plek hier in Enschede bij elkaar. We zijn begonnen aan de verandering. En elke maand komen nieuwe studenten bij ons die willen bijdragen en iets willen doen. Dat zegt ook wel iets over het bedrijf.’

Launch

Vandaag gaat het product ‘echt’ naar de markt. Met een launch event. ‘We houden een presentatie, we hebben showcases, onze partners houden een praatje en er is een netwerkborrel. Allemaal nieuw en spannend.’

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.