Zestien jaar geleden stond Hagmeijer voor het eerst voor een collegezaal. Met knikkende knieën, dat wel. Maar zijn manier van lesgeven voelde zowel voor hem als voor zijn studenten meteen natuurlijk aan: geen powerpoint, zo min mogelijk poespas. Hij legt de materie haarfijn uit. Het liefst door met krijt op een bord te schrijven.
Niet voor niets is de collegezaal op de benedenverdieping van de Horst zijn favoriet. Daar hangt niet één krijtbord, maar prijken er zes stuks aan de wand. Klaar om met liefde volgekalkt te worden door Hagmeijer en zijn collega-docenten van werktuigbouwkunde. Het is aan de wb-studenten om diligent mee te schrijven.
Dat meeschrijven doen ze zonder meer. Hagmeijer bereidt doorgaans zijn colleges voor bachelorstudenten niet of nauwelijks voor. Er komt dus nogal wat improvisatievermogen aan te pas, maar dan met de grootst mogelijke ziel en zaligheid. De jazzliefhebber vergelijkt het met zijn favoriete muziekgenre. Het gaat om verrassende momenten, niet helemaal precies weten wat je kunt verwachten. Die constante spanning houdt de aandacht erbij en zorgt ervoor dat zijn studenten niet achteroverleunen, maar een zere hand krijgen van het pennen.
Zijn motto is ‘engineers make it work’. En dat hoeft niet alleen met machines en andere werktuigen te zijn. Bijna al het onderzoek van Hagmeijer richt zich op biomedische stromingsleer. Denk aan beademingsapparatuur, hartkleppen en –pompjes voor artsen in Enschede, Groningen en Nijmegen. Het zit ongelooflijk dicht op de praktische, menselijke toepassingen. Dat past volgens Hagmeijer uitgelezen bij het vakgebied en zijn studenten. Het kost hem geen enkele moeite om ze voor een afstudeeronderzoek te enthousiasmeren. Want, wat is er mooier dan mensen helpen, zeker als ingenieur?
Hij geniet van mensen die net als hij boven alles meer ingenieur zijn dan didacticus. De doeners van deze wereld, met hart voor het vak. Die weten waar ze het over hebben en er niet voor schuwen dat recht voor z’n raap uit te spreken. En over te brengen, natuurlijk. Want dat blijft het doel van onderwijs – het opdoen en overdragen van kennis.