Bezorgde UT-docent: ‘Onmogelijk om zonder TA’s te functioneren’

| Stan Waning

De gevolgen van de bezuinigingsopgave van de UT laten zich ook in het onderwijs gelden. Jurnan Schilder, universitair docent in de ET-faculteit, schetst hoe het vrijwel onmogelijk is geworden om werkcolleges op te zetten.

Photo by: Dekate Mousa
Jurnan Schilder.

In een ingelaste universiteitsraadvergadering somde het college van bestuur begin juli een aantal maatregelen op, waarmee de UT op korte termijn 30 miljoen euro wilde besparen. Eén van die maatregelen: een einde van Studentjobs – studentassistenten (Teaching Assistants) en studentoproepkrachten. De concrete uitwerking is enkele maanden later nog niet duidelijk. ‘Voor het eerste kwartiel mag er nog het een en ander, omdat er te weinig tijd is om ons onderwijs aan te passen. Maar vanaf het tweede kwartiel mag er – zoals het er nu uitziet – niets’, aldus Jurnan Schilder.

Verlies van kwaliteit

De universitair docent noemt dat ‘een enorm probleem’ voor de opleiding werktuigbouwkunde. Hij doelt op de vele begeleidingsuren van werkcolleges en practica die plots om andere invulling vragen. ‘Van andere collega’s en PhD’s, maar dat is een beperkte poule.’ Schilder vreest dat het betekent dat activiteiten enkel online nog door kunnen gaan. ‘Of reductie van het aantal contactmomenten, of er volgen andere oplossingen die in principe allemaal op hetzelfde neerkomen: verlies van kwaliteit.’

Schilder schetst de omvang van het aanstaande probleem met een voorbeeld: Twente's Introduction to Mechanical Engineering (TIME). Een vak dat bestaat uit vier hoor- en vier werkcolleges. Voor laatstgenoemde colleges deed de opleiding altijd een beroep op TA’s. Per college zijn er twaalf TA’s nodig, wat in totaal voor 48 ‘slots’ zorgt. ‘Om een vak van slechts 1EC draaiende te houden, moet ik 48 mensen bereid vinden die allemaal ruim twee uur van hun tijd willen investeren. Moet je nagaan hoeveel werk we als staf extra moeten verzetten voor een jaar van zestig EC. Dat toont aan hoe onmogelijk het is om zonder TA’s te functioneren.’

Teambuilding

De voorbije periode deed Schilder een oproep onder alle werktuigbouwkundecollega’s. ‘Of zij alsjeblieft aanwezig konden zijn bij één werkcollege.’ Met nog een paar dagen te gaan, lijkt het erop dat de puzzel gaat passen. Schilder: ‘Collega’s komen uit alle hoeken en gaten van de organisatie: docenten, maar ook studieadviseurs, labtechnici, onderwijscoördinatoren. We zetten samen de schouders onder. Er zit charme in het samen uitvoeren van zo’n introvak, een soort teambuildingevent voor de organisatie.’

'De zwarte kant van bezuinigingen is dat mensen plezier in hun werk lijken te verliezen'

Ondanks die saamhorigheid, vreest Schilder de gevolgen op lange termijn voor de opleiding. Hij weet bovendien dat hij niet eindeloos een beroep kan doen op collega’s. ‘En niet alle collega’s willen meedoen, door hoge werkdruk bijvoorbeeld. De zwarte kant van bezuinigingen is dat mensen plezier in hun werk lijken te verliezen, dat ze niet meer te motiveren zijn voor zo’n activiteit met collega’s. Of er simpelweg de tijd niet voor hebben.’

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.