Morgen begint onderwijskeurmeester NVAO met de instellingstoets op de UT. Dat is spannend voor de UT, maar misschien ook wel een beetje voor de NVAO zelf. De accreditatieorganisatie heeft de afgelopen maanden namelijk al weinig vrienden gemaakt door de ene na de andere opleiding een waarschuwing te geven. Steeds meer studies komen niet zonder kleerscheuren door de onderwijskeuring en moeten flink aan de bak om te voorkomen dat ze hun deuren moeten sluiten.
Vorige week kregen de bachelor- en masteropleidingen van de Radboud Universiteit en de Vrije Universiteit een tik op de vingers. Begin september ook al de VU, evenals de Universiteit Leiden. Het Hoger Onderwijs Persbureau vraagt zich af: wat is er aan de hand? De antwoorden op een rij.
Is ons hoger onderwijs ineens veel slechter geworden?
Nee. Voorheen deelde de NVAO geen waarschuwingen uit, omdat het simpelweg nog niet kon. Logisch. Vóór januari 2012 konden de keurmeesters van de NVAO alleen een voldoende of een onvoldoende geven. Een opleiding die niet goed genoeg was, moest onmiddellijk sluiten. Maar dat is nogal een beslissing: niemand zet een hele groep studenten graag op straat, dus werden er in de praktijk veel genadezesjes uitgedeeld.
Er moest dus iets veranderen?
Precies. Toen de affaire rondom een dubieuze afstudeerroute bij hogeschool Inholland in 2010 losbarstte, kreeg de NVAO heel wat kritiek te verduren. Had ze soms zitten slapen? De bekritiseerde opleiding, media- en entertainmentmanagement (MEM), was immers gewoon voor zes jaar geaccrediteerd.
Wat is er sinds januari 2012 dan verbeterd?
Als de NVAO tijdens de zesjaarlijkse keuring concludeert dat sommige onderdelen niet aan de eisen voldoen, kan ze een waarschuwing geven. Meestal krijgen opleidingen een ‘gele kaart’ omdat het niveau van de afstudeerwerken te wensen over laat. Ze hebben dan een jaar, of – als de problemen ernstiger zijn – twee jaar, de tijd om hun zaken op orde te brengen. Blijkt dat bij de herkeuring niet gelukt te zijn, dan is het alsnog: einde oefening.
Veel kwakkelende opleidingen moeten ineens flink hogere eisen stellen aan hun studenten. Kunnen die dat wel aan?
Studenten klagen inderdaad: ze moeten over een hogere lat springen, terwijl het onderwijs dat ze kregen hen daarop niet goed voorbereidde. Honderden Inholland-studenten lukt het bijvoorbeeld niet een voldoende te halen voor hun eindscriptie. Eén studente probeert haar diploma via de rechter op te eisen.
De instellingstoets die de UT vanaf morgen ondergaat, richt zich in tegenstelling tot de in dit artikel aangehaalde voorbeelden niet op specifieke opleidingen, maar op de universiteit als geheel. In een eerder interview met UT Nieuws legde decaan Onderwijsvernieuwingen Ramses Wessel uit hoe de UT zich op die test heeft voorbereid.