Het oorspronkelijke idee was het oprichten van een fictief bedrijf, maar drie weken na de aankondiging op social media was de aandacht al zo groot, dat de groep overweegt het bedrijfje echt te starten. Ze zoeken nog investeerders.
Platform
Op het platform bieden kledingontwerpers hun ontwerpen aan. Meerdere ontwerpers meldden zich al aan voor EcoFash. Een deel daarvan zijn bekenden van de bedenkers, anderen vonden het platform via social media. De groep selecteert geschikte ontwerpen en zoekt investeerders om ze te laten maken. ‘De kleding moet milieuvriendelijk zijn en we produceren ze onder goede menselijke omstandigheden. De kleding dient ook modieus en uniek te zijn. Niet grijs en saai zoals veel ecokleding nu is,’ aldus medeoprichtster Lisa Gockeln.
Jong
EcoFash richt zich voornamelijk op jonge mensen. Volgens Gockeln is er een typische win-winsituatie. ‘Aan de ene kant krijgen jonge, onbekende kledingontwerpers de gelegenheid hun ontwerpen te presenteren. Aan de andere kant kopen klanten duurzame kleding en zien ze er tegelijkertijd modieus en onderscheidend uit.’ Docent Rainer Harms is trots op het resultaat. ‘Het is geweldig om te zien dat zo’n opdracht werkelijk impact heeft.’
Investeerders
De site waar het allemaal op moet gebeuren is op dit moment nog in ontwikkeling. Of het platform er ook echt gaat komen, hangt af of er investeerders zijn. ‘We willen een professionele website en is er geld nodig om de eerste kledingstukken te produceren’, zegt Gockeln.
Bij de foto: Van links naar rechts: Justus Gätjen, Luisa Suren, Lisa Gockeln, Julia Henne en Simon Schacht.