Het centrum, ooit opgericht door onder andere UT-hoogleraar innovatief ondernemerschap Aard Groen, is bedoeld voor arme mensen in ontwikkelingslanden die op basis van hun creativiteit een onderneming willen starten. ‘Ze bedenken innovatieve producten voor de lokale gemeenschap’, legt Ramos uit. ‘Het zijn heel andere toepassingen dan wij kennen. Echt bedoeld voor het oplossen van lokale, dagelijkse problemen. De producten ontstaan vanuit bottem up, vanuit het perspectief van de mensen onderaan de zogenoemde piramide.’
Teams
Het centrum probeert creatieve mensen, investeerders en mensen met gevoel voor zaken doen te vinden en bij elkaar te brengen. Potentiele ideeën worden bekeken en projectteams worden samengesteld. Ideeën moeten van invloed zijn op de sociaaleconomische ontwikkeling van een gemeenschap. Een filmpje op de website laat zien hoe iemand met hulp van een zonnecel en een plastic fles lampen bouwt en zo een sloppenwijk ’s nachts van licht voorziet.
Praktische kant
‘Tijdens de summerschool onderzoek ik het verder uitbouwen van dit project. Het is niet de bedoeling om producten massaal te vermarkten, maar het misschien zit er wel meer in dan nu het geval is.’ Ook wil ze het implementatieproces van een product onder de loep nemen. ‘De praktische kant dus. En we hebben meer bewijs nodig dat het werkt zodat bedrijven eventueel ook hun interesse krijgen.’
Colombia
Twee jaar geleden ging Ramos met haar man mee naar Nederland toen hij een PhD-aanstelling kreeg bij de UT, STEPS. Aan alleen thuis zitten en duimen draaien, had de Colombiaanse geen zin. Ze zet zich daarom in voor het UT-project Product Co-Creation Center. Voor haar onderzoek loopt momenteel een NWO-subsidieaanvraag.
Ondernemerschap
Nikos verzorgt de summer school elk jaar. Deelnemers werken aan hun business plan, schrijven er één of willen er achter komen of het ondernemerschap iets voor ze iets.
Bij de foto: Deelnemers aan de Nikos sumer school 2014