Aan het woord is parfumconsult Roos Lubbers. Zij nam gisteren zo’n veertig belangstellenden mee in de wereld van geuren en ruikers. ‘Zoveel mensen er zijn, zoveel geurkarakters er zijn. Je kunt van Hollandse pot houden of van de Italiaanse keuken en zo is het ook met geur.’
Om toch grip te krijgen op het enorme aanbod van parfums, deelde Lubbers de geuren in veertien genres in, zoals citrus fresh, aqua, fougère, classic floral, fresh woody, oriental en fruity. Allen kwamen aan bod. ‘We gaan ons reukzintuig even wakker schudden.’
Het advies was om deze ochtend geen parfum op te spuiten. ‘Best gek he? Het is vaak een gewoonte om iets aan te brengen’, zegt Lubbers. ‘Daarom is het goed om even stil te staan bij waarom je iets aanbrengt. Wat wil je ermee? Voor wie draag je het? Een geur moet je optillen. Blijf zoeken naar het juiste, want een parfum moet voelen als een second skin.’
Arsenaal
Lubbers bracht een heel arsenaal aan geuren meer. Van Hilfiger Woman tot aan Bottega Veneta en van Balenciaga l'essence tot aan de mannengeur Aqua pour Homme. Het genre citrus fresh is als eerste aan de beurt. De Kelly Caleche van Hermes gaat op de geurstrookjes en de zaal rond. Reacties variëren van ‘lekker fris’ tot aan ‘niets voor mij’.
Suikerspin
Dan volgt Gourmand. Suikerspin en zoet, staat erachter. ‘De geur op dit moment voor jonge meiden. Je ruikt in de verschillende genres ook de tijdsgeest terug.’ Reactie uit de zaal: ‘Ik vind ‘m heel lekker, maar ik kan toch niet zeven dagen naar suikerspin ruiken?’
Lubbers adviseert bij het vinden van de juiste geur, telkens een winkel binnen te stappen en wat op te spuiten. ‘Op de huid. Laat het lekker zitten en ruik af en toe. Pas na een paar uur weet je of het een ja of een nee is.’
Het OBP-vrouwennetwerk organsieerde de activiteit.