Tom Schooltink, projectleider open dagen, vermoedt dat aankomende studenten zich nóg beter voorbereiden en oriënteren op een toekomstige studie. ‘Het is lastig om de vinger er precies op te leggen, maar wij denken dat studeren, zeker met het oog op het leenstelsel, steeds meer een investeringsbeslissing is geworden. Aanstaande studenten mogen zich haast geen fouten meer veroorloven in hun keuze.’
Tendens
Het gevolg is dat scholieren zich uitgebreid laten voorlichten en massaal open dagen bezoeken. ‘Andere universiteiten zien dezelfde tendens.’ Daarnaast heeft de UT een eigen marketing- en campagnetraject. ‘Het is straks aan ons om te analyseren welk deel toe te schrijven is aan de eigen inspanning en welk deel aan de trend.’ Om dit te doen, verzamelt de UT veel data. ‘Belangstellenden voor op de open dagen moeten zich allemaal aanmelden in de vorm van het downloaden een app of QR-code. Iedereen wordt gescand en zo weten we precies hoeveel mensen er daadwerkelijk zijn gekomen en wie niet.’
Conclusies
Volgens een bestaande formule schrijft een derde zich na de open dagen ook daadwerkelijk in voor een studie aan de UT. ‘Of deze berekening standhoudt gezien de verandering in toename, is nu de hamvraag. Als we straks de werkelijk aanmeldcijfers hebben, kunnen we conclusies trekken.’
De open dagen voor de bachelorstudies zijn op vrijdag 14 en zaterdag 15 november. De open dag van de masterstudies is op woensdag 19 november.