De Classroom of the Future gaat uit van het idee dat hoorcolleges en werkgroepjes langzamerhand achterhaald raken. Samenwerken in projecten moet zo veel mogelijk digitaal gebeuren.
De collegezaal van de toekomst biedt ruimte aan zo’n 120 studenten. Met verrijdbare zitjes en verplaatsbare muren kan de zaal op maat ingericht worden. Met technische snufjes zoals een videomuur en twintig touchscreens van 65 inch wordt digitaal, interactief projectonderwijs mogelijk.
Geen post-its, maar touchscreens
De module ‘From product design to online business’ voor tweedejaarsstudenten bedrijfsinformatietechnologie en technische bedrijfskunde is de eerste die in de Classroom of the Future wordt gegeven.
Coördinator van die module en initiatiefnemer voor de interactieve zaal is hoogleraar Jos van Hillegersberg. ‘In deze module gaan studenten in groepjes een online bedrijf opzetten: van idee tot een echt werkende onderneming.’
‘Wij wilden dat niet gieten in de vorm van ‘s ochtends hoorcolleges en ’s middags projectgroepjes. Hier hoort een soort start-upvloer bij, een incubatorruimte voor jonge ondernemers. Maar dan niet een met grote flip-overs en post-its, maar met schermen zodat alles digitaal gebeurt.’
Videomuur en rondrijdende robot
‘Op de grote touchscreens kunnen studenten ideeën ontwikkelen en bedrijfsplannen en demo’s maken’, aldus Van Hillegersberg. ‘Er komt ook een rondrijdende robot, een iPad op een segway, zodat projectgroepjes via Skype experts uit bijvoorbeeld Silicon Valley kunnen laten meekijken naar hun onderneming.’
Een ander technisch snufje is de grote videomuur. Hierop kunnen deskundigen van buiten de UT plenair korte colleges geven of een brainstormsessie begeleiden. De muur is bovendien geschikt voor presentaties of het vertonen van video’s.
‘Met deze technologie is echt teamwork mogelijk, maar wel digitaal’, zegt Van Hillegersberg. ‘En het is heel nieuw, ik denk niet dat elders in het land iets is met deze faciliteiten.
Meer van deze zalen
De Classroom of the Future komt in de Gallery, vlak bij het DesignLab. Het idee kreeg concrete vormen in september, na een bezoek van een UT-delegatie aan Silicon Valley. Op dit moment werken ICTS en het facilitair bedrijf hard om de zaal op tijd klaar te hebben.
Van Hillegersberg verwacht dat er per blok maximaal twee opleidingen een module in de interactieve collegezaal kunnen draaien. Dat vergt wel wat planning. Voor zijn ondernemersmodule heeft hij de ruimte al de helft van de onderwijstijd in het derde kwartiel nodig.
Er komt ook een keuzemodule ‘Serious Gaming’ voor derdejaars waarin studenten uit meerdere studies samen games gaan ontwikkelen. Deze module gaat ook als summercourse aangeboden worden en zou goed in de Classroom of the Future passen. Ook bij andere opleidingen zijn al diverse ideeën, zo zegt van Hillegersberg.
‘Als dit een succes wordt, moeten er misschien meer ruimtes komen zoals de Classroom of te Future, in plaats van zalen voor grote hoorcolleges’, aldus de hoogleraar. ‘Ik denk dat dit een voorbeeld gaat worden van hoe de campus er over een aantal jaar uitziet.’