Vanwaar een recordpoging langs alle Berlijnse stations?
‘Dat was het idee van een Duitse student die veel gelezen had over zulke recordpogingen in steden als New York of Londen. Hij vroeg aan het bedrijf waar ik stage liep of ze een wiskundige oplossing hadden voor zo’n recordpoging langs S-Bahn-stations in Berlijn. Dat werd mijn stageopdracht.’
Hoe heb je het aangepakt?
‘Dat is lastig uit te leggen, het is erg wiskundig. Ik heb eerst een programma geschreven zonder timetable en daar later een uitgebreidere variant van gemaakt. Je kunt in de tool alle data van een willekeurig ov-netwerk invoeren. Ook kun je bepaalde voorkeuren aangeven. David, de Duitse student, wilde niet alleen langs alle 166 stations, maar ook al het spoor in het netwerk gebruiken. De tool berekent daarna de snelste route en geeft je een reisschema.
En vervolgens hebben jullie de route ook gereden. In 15 uur en 4 minuten, maar dat had zelfs sneller gekund als het weer had meegezeten.
‘In de ochtend ging het nog goed, maar het had gestormd en er lagen overal bomen en bouwsteigers op het spoor waardoor de S-Bahn soms niet reed. Dat was heel jammer, maar we waren toch nog sneller dan het oude record (17 uur en 1 minuut, red.).
David heeft ons record aangemeld bij Guiness World Record, maar het is nog niet zeker of ze het gaan erkennen. Sommige stukjes hebben we door de storm namelijk met de bus of de Regionalbahn moeten doen.’
Kun je jouw programma ook gebruiken om langs alle NS-stations te rijden, of alle metrostations van Parijs?
‘Theoretisch kan het, al weet ik niet hoeveel NS-stations er zijn. Misschien doet ie er erg lang over om de route te berekenen.’
Zo’n recordpoging is natuurlijk heel leuk..
‘… maar wat is het praktisch nut? Dat vragen veel mensen, en dat snap ik wel. Het was vooral een heel leuke stageopdracht. Je zou de tool kunnen zien als begin voor een nuttig programma om onderhoud aan het spoor te plannen.’
Op de foto staat Loes Knoben helemaal links.