Wat houdt de valentijnsactie van PostNL in?
‘Als je voor 17.00 uur een kaart op de bus doet met een mooie lippenstiftkus in de rechterbovenhoek dan hoef je geen postzegel te plakken en wordt je valentijnskaart gratis verstuurd. De actie geldt alleen binnen Nederland. PostNL wil voor Valentijnsdag iedereen de kans geven om geliefden, familieleden of vrienden te verrassen met een persoonlijk valentijnsgebaar. Een kaartje op de deurmat blijft immers een van de leukste manieren om te laten weten dat je aan iemand denkt.
De actie is bedacht door de afdeling marketing in samenwerking met een reclamebureau. Hoewel de actie voor iedereen bedoeld is zijn er natuurlijk wel meer vrouwen die hier aan meedoen dan mannen. Om de mannen te helpen hebben we vandaag in vier steden de zogenaamde ‘kusbussen’ staan. In Rotterdam, Leiden, Apeldoorn en Amsterdam staan bij de kusbussen dames die leuke valentijnskaarten uitdelen én helpen met de lippenstiftkussen.
Grappig feitje is dat voor de actie eerst de postsorteermachines getest moesten worden. Een lippenstiftkus is wel wat anders dan een postzegel. Alexandra, een marketeer van PostNL, heeft daarom 500 kaarten gekust om te kijken of het goed ging in de sorteermachines.’
Wat doe jij bij PostNL?
‘Ik loop stage in het team Mediarelations & PR. Het mediateam bestaat uit vijf mensen, en we werken met zijn allen op de afdeling communicatie op de 17e verdieping van het hoofdkantoor in Den Haag. Het is een meewerkstage voor drie maanden, ik help mee met alle activiteiten. Van maart tot augustus ga ik hier ook afstuderen.
Het mediateam heeft als doel PostNL zo positief mogelijk in het nieuws te krijgen. Wanneer er negatief nieuws is doen we ons best om het zo min mogelijk te laten escaleren en de juiste informatie te verspreiden, om roddels die niet waar zijn te voorkomen. We overleggen met verschillende teams om van alles in de organisatie op de hoogte te zijn, we schrijven persberichten en we staan journalisten te woord. Wat doe ik als stagiaire? Ik hielp voor deze valentijnsactie bijvoorbeeld met een PR-plan en een persbericht.’
Hoe vind je PostNL als bedrijf?
‘Je krijgt veel mogelijkheden. Niet alleen op de eigen afdeling, maar ook op andere. Ik wilde bijvoorbeeld graag een keertje mee met recruitment. Daarom heb ik gevraagd of ik mee mag naar de Bedrijvendagen Twente. Dat doe ik dus binnenkort. Ik mag echt overal mee naartoe. In december hadden we 1 miljoen pakketten bezorgd op één dag. We kwamen veel in het nieuws. Ik mocht toen mee met de opnames, onder andere NOS en RTL, op een pakkettensorteercentrum. Erg gaaf allemaal!’