De onderzoekers omschrijven hun interactieve speelplaats als ‘tikkertje 2.0’. Hiervoor hangen aan het plafond twee projectoren die een speelveld van zo’n vijf bij vijf meter creëren. Als je meedoet met tikkertje 2.0 registreren vier Xbox 360-Kinectsensoren je bewegingen.
Systeem als scheidsrechter
Het systeem projecteert een cirkel om de spelers heen: oranje voor de tikker, blauw voor de ‘lopers’. Wanneer de tikker met zijn cirkel in die van een loper komt wisselen de cirkels van kleur, leggen Van Delden en Moreno uit.
Hun systeem herstelt de sociale balans op de speelplaats als een soort scheidsrechter. Zo wordt de cirkel van de tikker groter als hij een tijd niet beweegt of iemand een tijd niet getikt heeft. Ook kunnen spelers power-ups oppakken, zoals bijvoorbeeld een schild, zodat ze even niet getikt kunnen worden.
Zo kijken de onderzoekers naar mogelijkheden om kinderen meer aan het bewegen te krijgen, maar ze willen ook het gedrag van kinderen analyseren en kijken hoe ze reageren als het systeem een interventie pleegt.