Het boek van De Ridder gaat over maatschappelijke veranderingen in de digitale technologie. Hij wil met zijn boek mensen bewust maken dat we al heel veel weten over de toekomst. ‘Bedrijven en organisaties moeten hun strategie aanpassen. Eigenlijk gebeurt dat veel te weinig’, beweert De Ridder.
‘De schade die daardoor ontstaan is, hebben we later teruggezien in de productie van bedrijven: een overvloed aan kleding, nieuwe auto’s et cetera. ‘Overproductie is de reden van de kredietcrisis die begon in 2008.’
Grote veranderingen
Een grote verandering die nu gaande is, is dat consumenten als het ware ‘meeproduceren’. ‘We doen onze zaken online via internetbankieren, we verbouwen zelf onze groentes en monitoren onze gezondheid’, vertelt de Ridder.
Ook initiatieven als Airbnb en Uber zijn ontstaan bij de consument. ‘We nemen als consumenten de functie van bedrijven over. Op deze manier ontstaat een nieuwe economie waarbij de vraagkant ook zelf producten en diensten aanbiedt.’
Op deze manier groeit een nieuwe relatie tussen consument en producent. ‘Bedrijven en organisaties moeten hiermee leren omgaan’ legt de Ridder uit. ‘En daar gaat mijn boek over.’
De winnaar van het managementboek wordt bekend gemaakt op donderdag 23 april in Amsterdam. Op dinsdag 19 mei wordt de winnaar van het ‘boek van het jaar’ bekend gemaakt.