'Het succes van design voorspellen'

| Redactie

Hoogleraar product-marktrelaties, Jörg Henseler, houdt vandaag zijn inauguratierede. Hij stelt dat de vakgebieden marketing en design verschillend zijn, maar toch veel van elkaar kunnen leren.

De marketinghoogleraar is aangesteld binnen de vakgroep Design, Production and Management. Vanuit zijn wetenschappelijke achtergrond, hij studeerde Business & Electrical Engineering aan de Technische Universiteit van Kaiserslautern en promoveerde op het gebied van marketing, brengt Henseler beide werelden bij elkaar. ‘Bij een succesvol product heb je niet alleen een geweldig design nodig, maar moet je ook je klant begrijpen.’

Samenspel

Henseler spreekt de taal van zowel ingenieurs als van de marketeers en richt zich op het samenspel tussen deze disciplines. ‘Marketing komt vóór design, niet erna. Dat is mijn belangrijkste uitgangspunt. Ik probeer behoeftes van klanten te signaleren en daar concreet design aan te koppelen.’ Heineken vindt de hoogleraar een goed voorbeeld. ‘Zij hebben als een van de weinige bierfabrikanten een eigen designafdeling. Daarmee onderscheidt Heineken zich internationaal in merkbeleving.’

Empirische toets

Binnen het wetenschappelijk onderzoek ontwikkelt Henseler nieuwe methodes om theorieën en conceptgedreven ontwerponderzoek te testen. ‘Je wilt als designer niet alleen samengevoegde ingrediënten, maar juist een nieuw, succesvol product. Mijn empirische toetsing hiervoor is afgekeken van de marketing, maar is ook bruikbaar om het succes van design te voorspellen.’

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.