Wat is het doel van de wedstrijd?
‘Het doel van de BKR is om de beste en snelste kano van beton te maken en hierdoor eerste te worden bij de verschillende onderdelen. Het gaat niet om gewoon beton maar hightech beton. Dat is veel lichter dan gewoon beton.’
Hoe ziet het parcours eruit?
‘Er zijn een aantal rondes. De eerste is 100 meter in een rechte lijn varen. De tweede ronde is 200 meter varen waarbij we om een boei heen moeten. De laatste ronde is 400 meter waarbij we na 200 meter ook om een boei heen moeten en dan weer 200 meter terug. In Duitsland waar we aan de BKR meedoen in juni is het parcours iets moelijker. Daar moeten we 150 meter varen en vervolgens in slalom weer terug.’
Wat is jullie tactiek?
‘We zijn eind februari al begonnen met trainen, dus het kanovaren heeft iedereen inmiddels goed onder de knie. Dit jaar hebben we een nieuwe mal ontworpen, hiervoor zijn we in Duitsland geweest waar ze dit speciaal maken. We hebben een aantal aanpassingen gedaan aan de kano dus hopelijk is dat in ons voordeel.’
Hoe schat je jullie kansen?
‘In Nederland goed! We hebben veel getraind en we hebben een van de lichtste kano’s. In Duitsland is het BKR veel groter, daar doen 150 teams mee uit allerlei landen. In Nederland doen er 10 teams mee.’
Wat maakt jullie anders dan de andere teams?
‘Ik denk dat wij uit kunnen blinken ten opzichte van de anderen omdat wij contact hebben met de juiste civiele- en bouwbedrijven, zoals kennis, materiaal, financiële middelen en dat de kennis behouden blijft binnen de commissie. Daarnaast helpt het dat wij gebruik kunnen maken van de faciliteiten van de UT en de trainingsaccommodatie bij roeivereniging Euros.’