De hoofdgast van de avond was Pepijn Lanen, bekend als Faberyayo bij de Jeugd van Tegenwoordig. Daarnaast is van hem kortgeleden een bundel met korte verhalen verschenen. Op de vraag wat hij nou is, schrijver of rapper, blijkt het antwoord simpel: ‘Ik ben vooral een mens’.
Lanen vertelt dat hij zichzelf ziet als een schrijver, zowel van verhalen als van muziek. Nadat hij zijn levensloop uit de doeken heeft gedaan, willen de studenten van alles van de Faberyayo weten.
Minder hoge verwachtingen
Hoe je bepaal je bijvoorbeeld dat je aan sommige muziek geld gaat verdienen en aan andere niet? Als je wilt kijken hoe een project bevalt, kan je het prima gratis te downloaden aanbieden, blijkt. ‘Als er geen label op zit, zijn er ook minder hoge verwachtingen’.
Het publiek wil verder van Lanen weten of de belangen van de leden van De Jeugd van Tegenwoordig uit elkaar zijn gelopen. ‘We hadden niet een heel duidelijk doel voor ogen toen we begonnen, behalve muziek maken met elkaar. Na de stofwolk van het eerste album bleken er serieuzere kansen, er was ruimte voor groei. Nu nog steeds blijft er winst voor ons te behalen.’
250.000 gebruikers voor Happening
Voordat Lanen met de zaal in gesprek ging, vertelde Emiel Mols (alumnus informatica) als medeoprichter van de app Happening hoe het is om een onderneming te starten. ‘WhatsApp on steroids’ noemt hij het zelf. Momenteel hebben ze 250.000 actieve gebruikers voor hun app.
Vanuit het publiek wordt gevraagd hoe ze Happening aantrekkelijk houden, nu de nieuwigheid eraf gaat. Mols reageert dat ze bezig blijven nieuwe spellen te ontwikkelen om het interessant te houden.
Eén serie minder kijken
Het voornaamste is om Happening nu om te zetten naar een winstgevende app. Dat willen Mols en zijn collega’s bereiken door het aan zakelijke klanten aan te bieden. Ze denken door de vele mogelijkheden met de app in te kunnen spelen op verschillende bedrijven.
Mols’ concrete tip aan startende ondernemers? ‘Gewoon doen’, luidt het antwoord. ‘Als student kan je prima een serie minder kijken in de week, gebruik die tijd om wat vrienden bij elkaar te brengen en je idee uit te werken!’
Enschede start-updelta?
Eerder op de avond trapte Kees Eijkel, directeur van het Kennispark Twente, af met een speech over ondernemerschap. Enschede is de start-updelta, zei hij, waarbij het Kennispark de community voor start-ups is.
Eijkel krijgt kritische vragen van de studenten. Wat vindt hij van TOM in combinatie met het stimuleren van start-ups? Waarom staat Twente op pagina 12 van Google als je zoekt op ‘start-up community’? Waarom heeft het Kennispark nog geen incubator?
De Kennispark-directeur reageerde dat Twente altijd zichtbaarder mag worden, maar dat het al heel goed gaat. En daarnaast is het Kennispark momenteel bezig een dergelijke incubator te realiseren, liet hij weten.